خوراکی های ضد نفخ - فهرست مواد خوراکی نفاخ و معالجه نفخ معده | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 1 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • خوراکی های ضد نفخ - فهرست مواد خوراکی نفاخ و معالجه نفخ معده | مجله سلامت یاثار
  • خوراکی های ضد نفخ - فهرست مواد خوراکی نفاخ و معالجه نفخ معده | مجله سلامت یاثار


    با مصرف خوراکی های زیر می‌توانید از بروز نفخ شکم پیشگیری نمایید.

    نفخ شکم از کجا حاصل می‌شود؟

    نفخ شکم بیش از ۳۰ درصد آمریکایی‌ها را درگیر خود کرده است. با این وجود نبود نفخ و گاز در شکم نیز عادی نیست. بعد از میل کردن خوراکی و آشامیدن مایعات، فضایی در شکم ایجاد می‌شود و همین امر سبب ایجاد نفخ خواهد شد.

    نفخ شکم همیشه نشان دهنده این نیست که خوراکی ی مناسبی نمی‌خورید اما اگر شکم شما همیشه متورم است و احساس نفخ دارید بایست نگاه دقیق‌تری به رژیم خوراکی خود بیندازید.

    همینطور بخوانید: دلیل و شیوه معالجه نفخ

    مواد خوراکی نفاخ معده:

    1. بروکلی، کلم و کلم پیچ:

    کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ جزو خانواده کلم‌هاست که شامل رافینوز هستند. رافینوز شکری است که در جسم به صورت هضم نشده باقی می‌ماند تا یک باکتری در روده آن را تخمیر نماید.

    همین امر سبب ایجاد گاز در جسم می‌شود. استفاده خوراکی های شامل فیبر و پربار از مواد غذایی تاثیر مناسبی بر روی سیستم گوارشی خواهد داشت. استفاده سبزیجات را فراموش ننمایید اما میزان استفادهی خود را کنترل نمایید.

    مناسبتر است کلم خود را بخارپز نمایید. استفاده سبزیجات بخارپز فیبرهای موجود در آن را نرم‌تر می‌کند و فضای کمتری را در سیستم گوارشی خواهد گرفت. اینکار اگرچه از بروز نفخ پیشگیری نمی‌کند اما قادراست هضم سبزیجات را راحت‌تر کند.

    1. عدس:

    اگرچه این خبر امکان پذیر است برای شما مناسب نباشد اما بایست بدانید که استفاده لوبیا، عدس و سویا سبب ایجاد نفخ در شکم می‌شود.

    این مواد شامل پروتئین هستند اما در کنار آن قند و فیبر نیز وجود دارد که جسم قادر به جذب آن نیست. درنتیجه وقتی که عدس به روده بزرگ می‌رسد، باکتری‌های موجود در روده قادر به جذب نیستند.

    همین امر سبب ایجاد گاز و نفخ در شکم می‌شود. عدس را به راحتی با غلات سبوس دار قابل هضم همانند برنج یا کینوا ترکیب نمایید.

    در این صورت جسم قادراست به آسانی از آن مصرف کند. اگر میوه، سبزیجات، آجیل، غلات سبوس‌دار و لوبیا می‌خورید، به یاد داشته باشید که استفاده متناوب قادراست اندکی آزاردهنده باشد.

    1. لبنیات:

    اگر بعد از استفاده تکه‌ای پنیر یا کاسه‌ای ماست احساس نفخ می‌نمایید، امکان پذیر است مبتلا به مریضی عدم تحمل لاکتوز باشید.

    این بدین معنی است که جسم شما آنزیم‌های ضروری برای عدم موفقیتن لاکتوز را ندارد. همین امر سبب ایجاد نفخ و گاز در شکم می‌شود. درنتیجه قبل از اینکه با مسئله برخورد نمایید مناسبتر است یک محصول عاری از لاکتوز بخرید.

    1. سیب:

    حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: استفاده یک عدد سیب در روز شما را از رفتن به پزشک بی احتیاج می‌کند. البته این بدین معنی نیست که استفاده سیب هیچ اثری بر روی شکم و نفخ آن ندارد.

    سیب فیبر بالایی دارد و شامل فرکتوز و سوربیتول است. زیادتر مردم قادر به تحمل این قندها نیستند و به همین خاطر احساس نفخ و گاز در شکم خواهند داشت. سیب یک ماده عالی برای جسم است.

    بایست بدانید که یک عدد سیب متوسط ۴.۵ گرم پروتئین دارد و قادراست ۱۰ درصد از احتیاج هر روزه جسم به ویتامین C را برآورده کند. درنتیجه نبایست استفاده آن را متوقف نمایید.

    همینطور استفاده سیب سبب کم شدن ریسک دچار به مریضی‌های قلبی و مسائل تنفسی می‌شود.تلاش نمایید در استفاده سیب تعادل را حفظ نمایید و آن را به همراه نوبت خوراکی استفاده ننمایید.

    خوراکی های ضد نفخ شکم:

    1. خیار:

    همواره مردم از خیار برای کم شدن پف زیر چشم خود مصرف می‌کنند. شما می‌توانید از این میوه برای کم شدن نفخ شکم مصرف نمایید.

    خیار شامل کوئرستین است که یک آنتی اکسیدان قوی است و به کم شدن تورم یاری می‌کند. خیار از فعالیت آنزیم‌های التهابی پیشگیری می‌کند. درنتیجه آن را برش دهید و میل نمایید.

    1. موز:

    موادی همانند موز ، آووهدیه، کیوی، پرتغال و پسته که شامل پتاسیم هستند؛ از بروز احتباس آب پیشگیری می‌کنند. اینکار از طریق مرتب کردن سدیم در جسم صورت می‌گیرد.

    موز همینطور شامل فیبر است و قادراست به معالجه یا جلوگیری از یبوست یاری کند.نفخ با یبوست نیز ایجاد می‌شود.

    1. پاپایا:

    آنزیم‌های موجود در پاپایا به جسم یاری می‌کند پروتئین را در سیستم گوارشی بشکند. همین امر سبب می‌شود هضم راحت‌تر شود.

    این میوه گرمسیری همینطور دارای خصوصیات ضد التهابی است و وجود فیبر در آن سبب تثبیت سیستم گوارشی می‌شود. می‌توانید پاپایا را به صورت تنها استفاده نمایید یا به صورت اسموتی میل کنید.

    1. مارچوبه:

    مارچوبه یک خوراکی ی ضد نفخ عالی است. این ماده سبب می‌شود ادرارتان بوی مناسبی داشته باشد.

    این ماده همینطور شامل پروبیوتیک است و بهپرورش باکتری‌های سودمند یاری می‌کند. مارچوبه به جسم یاری می‌کند سیستم گوارشی مناسبتری داشته باشید.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب خوراکی های ضد نفخ - فهرست مواد خوراکی نفاخ و معالجه نفخ معده | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 8
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه