رژیم خوراکی MIND چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 3 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • رژیم خوراکی MIND چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار
  • رژیم خوراکی MIND چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار


    با زیاد شدن سن کم شدن حافظه به یک قسمت جدایی ناپذیر از زندگی شخص تبدیل می‌شود. از یاد بردن محل پارک خودرو یا کلید منزل با زیاد شدن سن در زیادتر مردم عادی است. اما سوال اینجاست که آیا این گونه کم شدن قدرت ذهنی برای تمام مردم حتمی است ؟ پژوهشگران بر این باورند که تمام مردم با این موضوع مواجه نخواهند شد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که شیوه ویژه خوراکی میل کردن امکان پذیر است شتاب پیری ذهن را کندتر کند. یک گونه رژیم خوراکی به نام رژیم خوراکی MIND می ‌تواند برای تندرستی ذهن انسان سودمند باشد.

    در این گونه رژیم خوراکی چه خوراکی هایی بایست استفاده شود و از میل کردن چه گونه موادی بایست پرهیز کرد؟

    خوراکی های کلیدی که بایست استفاده شود شامل موارد زیر است:

    1. سبزیجاتی با برگ سبز. شش واحد در هفته
    2. دیگر سبزیجات یک الی دوبار در هفته
    3. آجیل‌ها
    4. توت‌ها
    5. حبوبات
    6. غلات سبوس دار
    7. ماهی
    8. مرغ
    9. روغن زیتون

    خوراکی هایی که بایست از استفاده آن پرهیز شود جمله است از:

    1. گوشت قرمز کمتر از ۴ نوبت خوراکی در هفته
    2. کره و مارگارین کمتر از یک قاشق خوراکی خوری در روز
    3. پنیر کمتر از یک واحد در هفته
    4. شیرینی و شکلات کمتر از ۵ واحد در هفته
    5. خوراکی های سرخ شده

    در یک مطالعه، ۹۶۰ شخص بزرگسال به مدت نه سال مورد تحقیق قرار گرفتند. این مطالعه نشان می‌دهد مردمی که از رژیم خوراکی MIND مصرف کرده‌اند توانایی ذهنی بالاتری نسبت به دیگر مردم دارند. همینطور دنبال کردن این گونه رژیم خوراکی قادراست ریسک دچار به آلزایمر را به طور قابل توجهی کم شدن دهد. به طور کلی مردمی که از رژیم خوراکی MIND پیروی کرده بودند مناسبتر از دیگر مردم رتبه بندی شدند.

    همینطور بخوانید: رژیم لاغری شکم

    رژیم خوراکی MIND چیست؟

    این گونه رژیم خوراکی بر روی ذهن و قدرت مغز تمرکز دارد و یک رژیم مدیترانه‌ای است. رژیم مدیترانه‌ای بر اساس خوراکی های محلی و ناحیه‌ای است و زیادتر بر روی میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، عدس ، غلات سبوس دار تمرکز دارد و استفاده گوشت قرمز، لبنیات، شیرینی‌ها و خوراکی های شامل چربی را ممحدوده می‌سازد. ماهی دو الی سه بار در هفته استفاده می‌شود و مرغ، آجیل‌ها، دانه‌ها به صورتمناسب استفاده خواهد شد. روغن زیتون شامل اسیدهای چرب تک غیر اشباعی است و قادراست مزایای مناسبی برای تندرستی قلب به همراه داشته باشد. به همین خاطر این روغن جایگاه ویژ‌ه ای در رژیم خوراکی MIND دارد. رژیم خوراکی DASH یکی دیگر از رژیم‌های خوراکی گیاهی است که میل کردن شکر، اسیدهای چرب زیان آور و سدیم را ممحدوده کرده و مردم را تشویق به استفاده خوراکی های پربار از پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب غیر اشباع می‌کند. هر دو رژیم خوراکی قادراست ریسک دچار به مریضی‌های قلبی، فشار خون و سکته قلبی را کم شدن دهد. علم نیز توانسته است مزایای این دو رژیم برای تندرستی را نمایان کند. تعداد اندکی از مطالعات با کیفیت اخیر نشان می‌دهد که اجزای کلیدی رژیم خوراکی مدیترانه‌ای (میل کردن سبزیجات، آجیل‌ها، میوه‌هاو خوراکی های دریایی) ریسک دچار به آشفتگی شناختی ، زوال عقل و مریضی آلزایمر در مردم بزرگسال را کم شدن می‌دهد.

    در نهایت برای جواب دادن به این سوال که رژیم MIND چیست؟ می‌توانیم ترکیب رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH را بعنوان جواب قبول کنیم.

    همینطور بخوانید: رژیم لاغری

    جزییات رژیم خوراکی MIND:

    برای ایجاد رژیم خوراکی MIND ، پژوهشگران در دانشگاه Rush مقالات موجود را مورد تحقیق قرار دادند. آن‌ها عناصر موجود در رژیم خوراکی را تحقیق کردند و سپس یک مدلی استفاده بر اساس مواد غذایی الزامی ایجاد نمودند. همان طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم رژیم خوراکی MIND استفاده ۹ گونه ماده خوراکی را تشویق می‌کند و در عین حال استفاده ۵ گروه خوراکی را ممحدوده می‌سازد. همانطور که ذکر کردیم دنبال کردن این رژیم خوراکی قادراست ریسک دچار به مریضی آلزایمر را تا ۵۳ درصد کم شدن دهد مردمی که از رژیم خوراکی MIND مصرف کرده بودند ۳۵ درصد اقبال کمتری برای دچار به مریضی آلزایمر را داشتند. در مقابل، پایبندی شدید به رژیم خوراکی مدیترانه‌ای یا رژیم خوراکی Dash قادراست تاثیرات مثبتی داشته باشد. دنبال کردن رژیم خوراکی MIND آسان‌تر از دیگر رژیم‌های خوراکی است. ماهی موجود در این رژیم شامل اسید چرب امگا۳ است که قادراست ضرر اکسیداتیو در مغز را کم شدن دهد و از تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید پیشگیری نماید. استفاده ماهی حتی یکبار در هفته برای به دست آوردن مزایای آن الزامی است. این دستاوردها و نتایج خیلی قابل توجه است زیرا زیادتر مردم ماهی را در رژیم خوراکی خود نمی‌گنجانند. تنها دو واحد سبزیجات در روز و یک واحد از توت‌ها در هفته برای مردمی که از رژیم خوراکی MIND مصرف می‌کنند کافیست. این رژیم خوراکی استفاده بیشتر لبنیات همانند پنیر و کره را ممحدوده می‌کند زیرا شامل اسیدهای چرب اشباع هستند. همینطور این رژیم به جای ممگونه کردن استفاده چربی، اجازه استفاده بعضی از چربی های ویژه را به شما می‌دهد.همین امر سبب می‌شود ریسک دچار به مریضی‌های قلبی-عروقی کم شدن نمایان کند. روغن زیتون فوق بکر و آجیل‌ها دارای اسیدهای چرب غیر اشباعی هستند و استفاده آن‌ها قادراست با کم شدن علامت‌های التهابی در خون وابسته باشد. از آنجایی که التهاب در مغز قادراست منجر به ایجاد زوال عقل شود، پژوهشگران در مطالعات انجام شده گرفتنند که فایده ضد التهابی روغن زیتون فوق بکر و آجیل‌ها قادراست اثر مثبت بر روی مغز داشته باشد. با اینکه رژیم خوراکی MIND استفاده خوراکی های لبریز از اسیدهای چراب ترانس و اشباع شده را ممحدوده می‌کند اما استفاده اسیدهای چرب غیر اشباع را ممحدوده نمی‌کند. رابطه رژیم خوراکی سالم با حافظه قوی تر نشان داده شده است اما بعضی از مردم باور دارند گونه خوراکی ی استفادهی نقادراست بر روی حافظه و قدرت ذهن انسان اثر داشته باشد. اما دانشمندان باور دارند بعضی از مواد غذایی ویژه قادراست از دست رفتن حافظه را کندتر کند. رژیم خوراکی MIND نشان می‌دهد که مدلی ویژه خوراکی قادراست بر روی فعالیت ذهنی و هوشیاری آن اثر داشته باشد و از بروز زوال عقل و آلزایمر پیشگیری کند. اگر شما نیز برای استفاده یک رژیم خوراکی سالم مهیا هستید ولی نمی‌خواهید تغییرات بیشتری اعمال نمایید، رژیم خوراکی MIND انتخاب مناسبی برای خوب شدن تندرستی شماست. مواد غذایی ویژه همانند امگا ۳، ویتامین E ، فولات، کاروتنوئید و آنتی اکسیدان‌ها قادراست برای تندرستی مغز سودمند باشد.

    همینطور بخوانید: رژیم خوراکی لاغری


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب رژیم خوراکی MIND چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 39
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه