تحقیق درباره اعتیاد به خشم - چگونه خشم را کنترل کنیم؟ | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 1 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • تحقیق درباره اعتیاد به خشم - چگونه خشم را کنترل کنیم؟ | مجله سلامت یاثار
  • تحقیق درباره اعتیاد به خشم - چگونه خشم را کنترل کنیم؟ | مجله سلامت یاثار


    خشم، در آمریکا یک اپیدمی است؛ تمام چیز را آلوده کرده، از بگومگوهای رسانه‌ای تا جنون جاده، جنگ‌ها، کشتارهای دسته‌جمعی. اما جدای از ابعاد‌ پرمخاطره گسترده‌تر این احساس اساسی بشر و رابطهش با خشونت، خشم، در استانداردهای کوچک‌تر،روی زندگی روزانه شخصی ما هم اثراتی دارد. تمام‌چیز، از معالجهدگی در محل کار گرفته تا اختلافات خانوادگی قادراست سبب بروز استرس، نگرانی و افسردگی شود.

    با این‌که می‌دانیم عصبانیت و خشم تا چه اندازه قادراست مخرب و دردناک باشد، چرا زمانی بروز می‌کند لبریز از آن می‌شویم؟ چرا علی رغم تمام پیامدهای پرمخاطرهش، به افتادن در دامش دنباله می‌دهیم؟ پیامدهای قانونی، دسته جمعی، مالی، جسمی، …

    1. بیولوژی اعصاب انسان، خشم را برتری می‌داند.

    قسمتی از این پیامد مربوط به لحظه‌ای است که خشم حس مناسبی دارد، احساس اینکه کاری انجام می‌شود. خشم، تمام ترمزهای اخلاقی و منطقی مغز را لگدمال می‌کند چون از سیستم کناره‌ای آغازین ما نشات می‌گیرد: مرکز مغزی اتوماتیک‌ترین احساسات ما نظیر ترس و علاقه. سیستم کناره‌ای، مستقیم‌ترین رابطه را با سیستم بازتاب جنگ یا فرار ما دارد و شامل کنترل روی حملات آدرنالین، هشیاری، و دیگر غرایزی می‌شود که شما را مهیا جنگ یا گریز سریع می‌کند.

    1. خشم، یکسان دیگر اعتیادهاست.

    چیزی که اتفاق می‌افتد این است که خشم، قادراست به حملاتی یکسان فعالیت‌های هیجان خواهی منجر شود، که در این فعالیت‌ها، ریسک سبب برانگیختگی گرفتنگرهای پاداش دوپامین در مغز می‌شود، یا نظیر شکل‌های دیگراعتیاد نظیر قمار، ورز‌ش‌های شدید، حتی داروهایی نظیر کوکائین و متامفتامین‌ها.

    خشم قادراست پاداش خودش باشد، اما نظیر دیگر اعتیادها، عواقب نهایی، پرمخاطره و واقعی هستند و مردم از انگیزه‌های خشم در آن لحظه پیوری می‌کنند بدون این‌که به پیامدهایش توجهی داشته باشند.

    1. خشم، شکنندگی نفس را زیادتر می‌کند.

    شکنندگی و ضرر نفس، جنبه روانشناسی هم دارد، که اکثر در شخصیت‌های خود مجذوب دیده می‌شود؛ حملات بعداز خشم می‌توانند با احساسات نهفته ضعف یا عدم امنیت روی دهند، به عنوان راهی برای احساس قدرت در لحظه و غلبه بر احساس ضعف و عدم امنیت. خشم همینطور به مردم این احساس را می‌دهد که مختصرا نسبت به چیزهایی که عموما کنترلی روی‌شان ندارند، احساس کنترل کنند.

    متاسفانه نتایج ناخوشایند، پیامدهای منفی جلوه شما نزد دیگران را که سبب آزارتان می‌شود، بیشتر شدن می‌کند و سیکل ناامنی دنباله نمایان می‌کند. یک سیکل پرمخاطره از خشم و کج خلقی و مجازات که در نهایت به شخص خشمگین ضرر می‌زند.

    1. خشم امکان پذیر است آشنا و خوشایند باشد و همینطور روشی برای پیشگیری احساسی.

    متاسفانه برای برخی‌ها که در محیطی همیشه آشفته و ناآرام بزرگ شده‌اند، بی‌ثباتی و دگرگون‌پذیری خشم امکان پذیر است خودسرانه تبدیل به حالتی خوشایند شود و به سردرگمی یا گریز از احساسات ناخوشایند مخفی نظیر خلاء یا ترس منجر گردد.

    حمله خشم و ناسازگاری، حس آشنایی داده و نزدیکی مخربی ایجاد می‌کند که امکان پذیر است شخصی این احساس را به مقاومت با احساسات منفی‌تر نظیر عدم موفقیت یا اندوه ترجیح دهد. جدای از محیط‌های خانوادگی دلخراش، افسران جنگ هم دربرابر این اعتیاد اشنا قرار دارند، چون تا مدتها در موقعیت‌های پر از تهدید گذشته باقی می‌نظیر و آن تقویت در دوره‌های متفاوت وقتی برای‌شات تکرار می‌شود.

    درنتیجه اهمیت این را دارد که از خود سوال کنید آیا به خشم اعتیاد دارید؟ اگر چنین است، استراتژی‌هایی وجود دارد که به شما یاری می‌کند. نظیر:

    روان معالجه ای (گاهی برای مدیریت خشم از شیوه روان-شناخت معالجه ای مصرف می‌شود، و همینطور معالجه ای برای مقاومت/مشاهده دینامیک‌های مخفی میان‌شخصی و مسائل گذشته که قادراست برانگیزاننده خشم باشد.)

    معالجه هرگونه آشفتگی نظیر افسردگی، نگرانی، و آشفتگی تنش‌زای پس از حادثه(PTSD) که قادراست خشم را به‌عنوان یکی از نشانه ها بروز دهد.

    استراتژی‌های مثبت غلبه بر استرس نظیر شوخی و سرگرمی/ ورزش/ یوگا / مدیتیشن/ سفر.

    یادگرفتن رفتارهای جانشین نظیر چگونگی حل مشکل به‌طور ساختاری و اتکای کمتر روی ظغیان‌های ناگهانی، صحبت درباره محرک‌های خشم با دیگران پیش از آن‌که روی دهند، تمرین فکر کردن/ باور و …

    درمورد گرایشات‌تان صادقانه با اعضای خانواده و دوستان صحبت نمایید.

    اما درست نظیر هر اعتیاد دیگری، اولین گام، تائید و پذیرفتن این است که مسئلهی وجود دارد؛ و برای خیلی از مردم این سخت‌ترین گام است تا وقتی‌که متاسفانه چیزی روی دهد که راه برگشتی باقی نگذارد. تصدیق این موضوع که خشم شما تبدیل به یک مسئله شده، احتیاج به خردمندی، بلوغ و شجاعت دارد و متاسفانه خیلیی از مردم هنوز به عقب برنگشته‌اند تا اثر رفتارشان را روی اطرافیان‌شان ببینند،آگاهی، اولین گام برای مجدد ساختن است.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب تحقیق درباره اعتیاد به خشم - چگونه خشم را کنترل کنیم؟ | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 29
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه