خصوصیات، اهمیت خوراکی و پیامد طالبی | مزایای میل کردن طالبی | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 1 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • خصوصیات، اهمیت خوراکی و پیامد طالبی | مزایای میل کردن طالبی | مجله سلامت یاثار
  • خصوصیات، اهمیت خوراکی و پیامد طالبی | مزایای میل کردن طالبی | مجله سلامت یاثار


    به زودی به فصل تابستان، فصل میوه های رنگارنگ و خوشمزه می رسیم. طالبی یکی از میوه های تابستانی است که طرفدارانی پر و پا قرص دارد.

    طالبی یکی از میوه های خانواده کدوئیان (Cucurbitaceae) است. این میوه با نام های تیل، گرمک و ملون نیز شناخته می شود.

    در کنار میل کردن این میوه به تنهایی، به خیلیی از دستورالعمل های اسموتی و دسر نیز افزوده می شود و مزه دلچسبش را به یادگار می گذارد. صرف دید از رنگ و مزه دلچسب این میوه تابستانی، دارای خیلیی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های باارزش است.

    در این مطلب هر به آنچه که ضروری است در مورد این میوه تابستانی خوشمزه بدانید، می پردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.


    مزایای میل کردن طالبی

    آب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی قادراست گونه های متفاوتی از خاصیت ها تندرستی را به همراه داشته باشد.

    به عنوان مثال آنتی اکسیدان های موجود در طالبی قادراست در پیشگیری از ضرر سلولی که منجر به سرطان و دیگر مریضی ها می شود، جلوگیری کند. در طی متابولیسم، جسم مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که می توانند در جسم جمع شده و به سلول ها ضرر برسانند. این ضرر تحت عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها به از بین بردن رادیکال های آزاد از جسم و پیشگیری از استرس اکسیداتیو یاری می کنند.

    طالبی شامل طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها، از جمله موارد زیر است:

    • سلنیوم
    • بتاکاروتن
    • ویتامین سی
    • لوتئین
    • زآگزانتین
    • کولین

    در بخش زیر به بعضی از باارزش ترین خاصیت ها طالبی می پردازیم:


  • محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته با سن

  • لوتئین و زآگزانتین دو آنتی اکسیدان یکسان و رنگدانه های گیاهی هستند که به میوه ها و سبزیجات، رنگی در طیف زرد تا قرمز می قسمتد. این ترکیب قادراست به فیلتر کردن اشعه های زیان آور نور آبی یاری کند. دکتران باور دارند که این ترکیب اثرمراقبت ی در تندرستی چشم دارد و قادراست به پیشگیری از ضرر دراثر خراب ماکولای چشم وابسته با سن (AMD) یاری کند.

    افزون بر این، نویسندگان یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ باور دارند که ترکیب لوتئین و زآگزانتین موجود در طالبی، قادراست بهمراقبت از چشم در برابر صدماتی که منجر به AMD می شود نیز یاری کند.


  • جلوگیری از دچار به آسم

  • مطالعات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که استفاده میزان بیشتری آنتی اکسیدان بتا کاروتن، گونهی ویتامین A، که در این میوه تابستانی نیز وجود دارد، قادر است به پیشگیری از دچار به آسم به مردم یاری کند. بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی نظیر طالبی وجود دارد. یک فنجان یا ۱۷۷ گرم طالبی شامل ۳۵۸۰ میکروگرم بتا کاروتن است. کارشناسان، استفاده هر روزه ۱۸۰۰ میکرو گرم بتا کاروتن را برای آقایان در سن ۱۴ سال و بالاتر و ۱۴۰۰۰ میکروگرم از آن را برای خانم ها در همان گروه سنی پیشنهاد می کنند.

    ویتامین C یک ویتامین و آنتی اکسیدان باارزش است که قادراست در برابر آسم از بدنمراقبت کند. بعضی از کارشناسان نیز مصرف مکمل های ویتامین C را برای معالجه آسم توصیه کرده اند. یک فنجان طالبی ۶۵ میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند. دستورالعمل های فعلی پیشنهاد می کند که خانم ها بالغ ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم و آقایان بالغ ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C استفاده کنند.

    همینطور، مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ بر روی مردم مبتلا به آسم انجام شده، حاکی از آن است که مبتلایانی که کولین (یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در طالبی) را به عنوان معالجه گرفتن کرده اند، میزان التهاب را کم شدن داده اند. با این حال، بیشتر مطالعات روی مکمل های آنتی اکسیدانی متمرکز شده اند، این مکمل ها نسبت به منابع خوراکی، دوزهای خیلی قوی تری از مواد غذایی را ارائه می دهند.


  • فشار خون

  • فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی از تندرستی قلب پشتیبانی می کنند. استفاده خوراکی های لبریز از پتاسیم قادراست به کم شدن فشار خون یاری کند. انجمن قلب آمریکا (AHA) پیشنهاد می کند که یک شخص بالغ بایست به طور متوسط هر روزه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم برای سالم حفظ کردن سیستم قلبی و عروقی استفاده کند. یک فنجان طالبی محدوده ۴۷۳ میلی گرم پتاسیم یا ۱۰٪ از مقدار پیشنهاد شده هر روزه را برای شما فراهم می کند.


  • سرطان

  • بتا کاروتن، توکوفرول و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی قادرند به پیشگیری از ضرر سلولی دراثر استرس اکسیداتیو یاری کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده مکمل های شامل این آنتی اکسیدان ها و آنتی اکسیدان های دیگر قادراست ریسک دچار به سرطان ریه، پروستات و دیگر گونه های سرطان را کم شدن دهد. این در حالی است که به دید می رسد که فیبر رژیمی قادر است از جسم در برابر سرطان روده بزرگمراقبت کند. یک فنجان طالبی شامل ۱.۶ گرم فیبر است.


  • هضم

  • طالبی شامل مقادیر بیشتری آب است و فیبر بیشتری را نیز تامین می کند. فیبر و آب می توانند به پیشگیری از یبوست و تثبیت تندرستی دستگاه گوارش یاری کنند.


  • آبرسانی بدن

  • طالبی به لطف دارا بودن مقادیر بیشتر آب و محتوای الکترولیتی، گزینه خیلی مناسبی برای جلوگیری از کم آب شدن جسم در ماه های گرم سال و یا بعد از ورزش است. یک فنجان (۱۷۷ گرم) طالبی شامل ۱۶۰ گرم آب است. نمونه هایی از الکترولیت های موجود در طالبی شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.


  • پوست و مو

  • ویتامین A درپرورش ومراقبت تمام بافت‌های بدن، از جمله پوست و مو، اثر دارد. ویتامین C جسم را قادر می ‌سازد که کلاژنی تولید کند که ساختاری را برای سلول‌ ها، پوست و مو ایجاد می‌ کند. تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین ها می توانند در تثبیتپرورش مو و پیشگیری از ریزش مو اثر داشته باشند.

    خیلیی از این ویتامین ها و مواد معدنی در مقادیر متفاوتی در طالبی وجود دارند، که جملهند از:

    • ویتامین های A ، C و E
    • ویتامین های گروه B
    • فولات
    • اهن
    • سلنیوم
    • روی

    مناسب است بدانید که طالبی در آبرسانی کلی جسم نیز اثر دارد. مطالعات نشان می‌ دهد که استفاده آب اضافی قادراست به حفظ نرمی پوست یاری کند، اگرچه شواهد زیادتری برای تایید این امر الزامی است.


    نمایانات غذا ای طالبی:

    جدول زیر بعضی از مواد غذایی اصلی موجود در طالبی را نشان می دهد. همینطور بسته به سن و جنسیت، میزان مواد غذایی پیشنهاد شده هر روزه برای هر شخص نیز آورده شده است.

    ماده غذاییمیزان این ماده در یک فنجان طالبی (۱۷۷ گرم)مقدار احتیاجهر روزه شخص بزرگسال
    انرژی (کالری)۶۰.۲۳۰۰۰-۱۶۰۰
    کربوهیدرات (g)۱۴.۴۱۳۰
    فیبر (g)۱.۶۳۳.۶-۲۲.۴
    کلسیم (mg)۱۵.۹۱۳۰۰-۱۰۰۰
    آهن (mg)۰.۴۱۸-۸
    منیزیم (mg)۲۱.۲۴۲۰-۳۱۰
    فسفر (mg)۲۶.۶۱۲۵۰-۷۰۰
    پتاسیم (mg)۴۷۳۴۷۰۰
    سدیم (mg)۲۸.۳۲۳۰۰
    سلنیوم (mcg)۰.۷۵۵
    فلوراید (mcg)۱.۸( بدون داده)
    ویتامین C (mg)۶۵۹۰-۶۵
    بتاکاروتن (mcg)۳۲۴۰( بدون داده)
    ویتامین A (mcg RAE)۲۷۰۹۰۰-۷۰۰
    فولات (mcg DFE)۳۷.۲۴۰۰
    لوتئین + زاگزانتین (mcg)۴۶( بدون داده)
    توکوفرول، قدما (mg)۰.۲( بدون داده)
    ویتامین K (mcg)۴.۴۱۲۰-۷۵

    طالبی در رژیم خوراکی

    وقتی که می خواهید یک طالبی بخرید، دقت نمایید که استوار، سنگین و متقارن و بدون هر خال و یا لکی باشد. طالبی های فصل، اکثر شیرین و پرآب هستند در حالیکه اگر در فصلی غیر از فصل ویژه طالبی، طالبی بخرید امکان پذیر است گوشت سفت تری داشته باشد.

    در بخش زیر شیوه هایی برای آماده و سرو طالبی آورده شده است:

    • می توانید آن را قاچ کرده و تازه میل کنید و از لذتی بی نظیر بهره مند شوید.
    • با تکه هایی از طالبی تازه، پاپایا، آناناس و انبه یک سالاد میوه تروپیکال درست نمایید.
    • طالبی را خیلی ریز خرد نمایید و آن را به لیموناد، چای سرد (Iced tea) یا آب اضافه نمایید.
    • با ترکیب پاپایا، انبه، فلفل تند فرنگی یا جالاپنو، طالبی و فلفل قرمز یک سالسای تازه درست نمایید.
    • با ترکیب طالبی با آب آناناس، توت فرنگی یخ زده و ماست یونانی یک اسموتی دلچسب درست نمایید.
    • با طالبی، خربزه ی قندک و توت فرنگی کباب میوه درست نمایید و سپس آن را با دیپ ماست سرو نمایید.

    پیامد جانبی طالبی

    امکان پذیر است استفاده طالبی در بعضی از مردم با تقویت ویژه، سبب بروز پیامد جانبی شود. به عنوان مثال:

    • مردم با تقویت ممحدودهیت استفاده قند

    مردم مبتلا به دیابت گونه ۲ یا دیگر تقویتی که به رژیم خوراکی با قند کم احتیاج دارند، بایست در استفاده طالبی احتیاط کنند.

    • آلودگی

    اگر خربزه از طریق آبیاری و یا شیوه های مواظبتی کشاورزی با باکتری ها در ارتباط باشد، امکان پذیر است پوست بیرونی اش به این باکتری ها آلوده شود و تمیز نباشد. شستشوی بخش خارجی طالبی قبل از بریدن آن قادراست ریسک ورود باکتری های زیان آور نظیر سالمونلا را به گوشت میوه کم شدن دهد.

    • پتاسیم

    طالبی محدوده ۱۰٪ از احتیاجهای پتاسیم شخص را تأمین می کند.

    بتا بلاکرها (Beta blockers) یا مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا، گونهی دارو که دکتران اکثر برای مریضی های قلبی تجویز می کنند، قادراست سبب بالا رفتن میزان پتاسیم شود. مردمی که از بتا بلاکرها مصرف می کنند، بایست طالبی را با رعایت اعتدال استفاده کنند، زیرا میزان بالای پتاسیم قادراست منجر به ضرر کلیه شود.

    همینطور اگر کسی مسئله کلیوی داشته باشد، بایست قبل از زیاد شدن استفاده خوراکی های شامل پتاسیم بیشتر، نظیر طالبی با دکتر خود مشورت کند.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب خصوصیات، اهمیت خوراکی و پیامد طالبی | مزایای میل کردن طالبی | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 34
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه