کاهش طبیعی استروژن | چگونه سطح استروژن را کاهش دهیم؟

  • زمان درج : 7 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • کاهش طبیعی استروژن | چگونه سطح استروژن را کاهش دهیم؟
  •  

    امروزه تمام ما در محیطی لبریز از استرس و فشار زندگی می کنیم. با این تقویت نبایست از عدم تعادل هورمونی در جسم ما تعجب کنیم. خیلیی از زنان از سطوح بالای آندروژن و استروژن رنج می برند. متاسفانه عدم تعادل هورمونی تاثیرات منفی بیشتری به دنبال دارد.

    سطوح بالای استروژن یکی از محرک ها و دلایل اصلی قاعدگی دردناک است. این امر قادراست فاکتور های متفاوتی از جمله خوراکی های التهابی، آلاینده های محیطی ، استرس زیاد مدت و… داشته باشد. معالجه این مسئله، مستلزم نمایان کردن دلیل اصلی و سپس نمایان کردن روش است.

    نشانه ها تسلط استروژن شامل موارد زیر هستند:

    • زیاد شدن وزن ، به ویژه در بخش های باسن ، کمر و ران
    • بی نظمی های قاعدگی نظیر خونریزی خیلی شدید و یا خیلی کم
    • سندرم پیش از قاعدگی یا pms
    • مریضی‌ فیبروکیستیک‌ پستان‌
    • فیبروم رحم
    • خستگی
    • از دست دادن میل به ارتباط جنسی
    • افسردگی یا نگرانی

    ریسکات تسلط استروژن

    1. سرطان هورمونی

    سرطان پستان، رحمی و سرطان تخمدان همگی می‌توانند دراثر تسلط استروژن مزمن و معالجه نشده باشند. در این بین سرطان سینه نسبت به بقیه بی قرار کننده تر است.  در حقیقت ، از هر هشت زن یک نفر با سرطان سینه دست و پنجه نرم می کند. همانطور که قبلاً بحث شد ، بافت چربی استروژن را در خود نگه می دارد. سلولهای چربی قوی ترین شکل استروژن را برانگیختن می کنند: استرادیول.  استرادیول به علت قدرت بالایی که دارد، برطرف کردن آن از جسم سخت تر است. این قادراست منجر به زیاد شدن استروژن در گردش و بنابراین متابولیت های زیان آور شود.

    1. مریضی خودایمنی

    نوسانات شدید استروژن ، نظیر زایمان و یائسگی ، با زیاد شدن جواب التهابی جسم قادراست به ظاهر شدن مریضی خود ایمنی یاری کند. البته نمی توان از این رویدادها پرهیز کرد؛ البته می توان با مواظبت هایی در زمینه محصولات آرایشی، خوراکی و آب اثرات آن را به حداقل رساند.

    1. آشفتگی عملکرد تیروئید

    داشتن میزان بیش از اندازه استروژن سبب زیاد شدن میزان گلوبولین متصل شونده به تیروئید می شود. گلوبولین متصل شونده به تیروئید پروتئینی است که به هورمون های تیروئید اجازه گردش در جریان خون را می دهد. زمانی این هورمون ها به TBG متصل شوند ، آنان بی تحرک باقی می نظیر.  این اتفاق از ذخیره سازی و تبدیل به فرم های فعال پیشگیری می کند ، که به نوبه خود فرایندهای متابولیکی را مختل می کند.

    1. رشد بیش از اندازه کاندیدا (قارچ)

    قارچی که در دهان و روده زندگی می‌کند، به هضم خوراکی و جذب مواد غذایی یاری می‌کند. این موجود سودمند قادراست به یک مورد مریضی زا تبدیل شود ، سد روده را بشکند و منجر به سندروم روده چکه کن شود. مطالعات نشان داده اند که کاندیدا زمان قرار گرفتن دربرابر استروژن قوی تر می شود.

    ۹ دلایل ریشه ای احتمالی تسلط استروژن

    • خوراکی های التهابی

    گوشت و لبنیات متداولی شامل هورمون هایپرورش هستند که می توانند تعادل پیچیده در جسم ما را مختل کنند. افزون بر این ، سموم دفع آفات موجود در زیادتر میوه ها و سبزیجات، مواد شیمیایی مهار کننده غدد درون ریز هستند که عملکرد هورمون و متابولیزم جسم را تغییر می دهند.

    • آب

    امروزه ذخیره آب ما با آلاینده‌هایی نظیر کودهای شیمیایی و استروژن های احشام و مواد دارویی ، به شدت آلوده شده‌ است. افزون بر این، مواد شیمیایی صنعتی بیشماری از محل‌های دفن زباله سبب آلودگی زیادتر آب شده اند. پالایشگاه زغال‌ سنگ نیز سالانه بیش از ۷۰،۰۰۰ پوند جیوه در هوا منتشر می ‌کند که آن ها هم راه خود را به درون آب نمایان می ‌کنند. خیلیی از مواد ذکر شده می‌ تواند اثرات هورمونی منفی به همراه داشته باشد.

    • محصولات مواظبت شخصی

    یک شخص متوسط هر روزه بین ۱۰ تا ۱۵ محصول زیبایی مصرف می کند، یعنی چیزی محدوده ۱۳۰ ماده شیمیایی!

    آرایش ، لوسیون ، شامپو ، خمیر دندان و صابون هموارهً شامل زنواستروژن (Xenoestrogens) یا مواد شیمیایی با فعالیت استروژنی هستند. اینها احتمالاً زیادتر از استروژن موجود در مواد خوراکی زیان آور هستند ، زیرا آنچه در پوست ما بر جای می ماند، نقادراست توسط کبد سم زدایی شود. به ویژه در مورد اجزاء تشکیل‌ دهنده، “عطر” مواظب باشید چون این محصول چیزی است که می ‌تواند شامل تعدادی از غدد درون‌ ریز مختلف باشد.

    • دیس بیوزیس روده

    میکروبیوم روده ما مسئول خیلیی از فرآیندهای داخلی از جمله مرتب کردن استروژن است و این کار را از طریق آنزیمی که به بتا گلوکورونیداز معروف است ، انجام می دهد. زمانی تندرستی روده به ریسک بیفتد، نظیرپرورش بیشتر باکتری روده (یا SIBO)، استروژن ها به درستی متابولیزه نمی شوند. متایولیزه نشدن استروژنس قادراست خانم ها را دربرابر ریسک زیادتری برای دچار به سرطان پستان و دیگر مریضی های دراثر تسلط استروژن قرار دهد.

    • BPA و دیگر پلاستیک ها

    پلاستیک ، بدون توجه به منشا ، زنواستروژن هایی است که قادراست مواد خوراکی و آب ذخیره شده در آن را آلوده کند. محصولات دارای نشانه “BPA free” نیز بی ریسک نیستند. افزون بر این ، مواد شیمیایی موجود در آنان نیز به مناسبی مورد مطالعه قرار نمی گیرند. کاغذ گرمایی منشا اصلی BPA است، و مردمی که آن را به طور منظم کنترل می ‌کنند، مقدار قابل‌ توجهی از آن را در ادرار خود دارند.

    • فلزات سنگین

    درست نظیر پلاستیک ، فلزات سنگین از جمله کادمیوم ، سرب و جیوه دارای خصوصیات شبه استروژن هستند. این مواد در کل جو پراکنده شده و به عنوان یک فاکتور اصلی بلوغ زودرس به شمار می روند.

    • چربی های اضافی بدن

    ذخیره بیش از اندازه چربی جسم (یعنی چربی های اطراف باسن ، کمر و ران) یکی از باارزشترین علت ها تسلط استروژن است. استروژن در سلولهای چربی ذخیره می شود ، درنتیجه با اضافه وزن هورمون را در گردش خون شما در گردش نگه می دارد، و برعکس. بافت چربی هورمون های دیگر را تجزیه می کند تا استروژن زیادتری ایجاد کند ، که این قادراست عدم تعادل هورمونی را بیش از پیش زیاد شدن دهد.

    • هورمون معالجه ای (HRT) و کنترل زاد و ولد

    HRT و بیشتر داروهای ضد بارداری غذا فقط شامل استروژن هستند و پروژسترون که برای حفظ یک سیستم هورمونیمناسب ضروری است را ندارند. پروژسترون یک هورمون حیاتی است که نگرانی را کم شدن می دهد ، تمرکز را زیاد شدن می دهد و نشانه ها PMS را خوب شدن می قسمتد.

    افزون بر این، هورمون‌های موجود در این داروها همواره سمی و غیرطبیعی از چیزی هستند که جسم ما تولید می ‌کند. این مواد غیر طبیعی به راحتی توسط کبد متابولیزه نمی شوند. این قادراست به ضرر DNA و زیاد شدن ریسک دچار به سرطان پستان و آندومتر منجر شود.

    • فشار و استرس بیشتر

    استرس مزمن سبب می شود تا جسم پروژسترون را به کورتیزول تبدیل کند. میزان پایین پروژسترون قادراست منجر به تسلط استروژن شود.

    چگونه به طور طبیعی میزان استروژن را پایین بیاوریم؟

    رژیم خوراکی تان را پاکسازی نمایید: استفاده گوشت قرمز و لبنیات را به حداقل برسانید.تلاش نمایید از گوشت گوسفند و یا گاو غذا شده با علف و ارگانیک را انتخاب نمایید تا اثر هورمون‌ها و آفت‌کش‌ها را تا  محدودهی کم شدن دهد.

    از یک فیلتر تصفیه کننده آب مصرف نمایید: با تصفیه آب می توانید از حجم زنواستروژن ها بکاهید.

    کیفیت محصولات مواظبت شخصی خود را تحقیق نمایید: فهرست مواد تشکیل دهنده شامپو ، خمیردندان ، لوازم آرایشی و دیگر محصولات زیبایی خود مخصوصا عطر را تحقیق نمایید. و تا جایی که امحل دارد از محصولاتی ایمن مصرف نمایید.

    از مصرف پلاستیک پیشگیری نمایید: پلاستیک چه بدون BPA باشد ، چه نباشد ، شامل زنواستروژن هایی است که قادراست روی هورمون ها تأثیر منفی بگذارد. در عوض از ظروف نگهدارنده مواد خوراکی شیشه ای مصرف نمایید.

    استرس خود را مدیریت نمایید: یوگا و یا تمرین مدیتیشن را در پیش بگیرید و اعتماد حاصل نمایید که هر شب خواب به اندازه دارید تا از تبدیل پروژسترون به کورتیزول پیشگیری نمایید.

    سیکل دانه ای: سیکل دانه ای روشی است که در آن خانم ها استفاده چهار دانه متفاوت را در سیکل قاعدگی خود می گنجانند. حامیان این شیوه ادعا می کنند که این سیکل به طور طبیعی به تعادل پروژسترون و استروژن دو هورمون اصلی تولید مثل زن یاری می کند. در یک سیکل سالم، استروژن در طول نیمه اول و پروژسترون در طول نیمه دوم، بالاترین مقدار خود را دارند. زمانی این چرخش پیچیده هورمونی نامتعادل شود ، امکان پذیر است خانم ها بی نظمی قاعدگی را تجربه کنند. این به این علت است که استروژن و پروژسترون وظایف خیلی مختلفی در جسم دارند و سطوح نمایانی از این دو برای عملکرد بهینه  بایست حفظ شوند.

    سیکل دانه ای به چه شکل عمل می کند؟

    روزهای ۱۴-۱ :

    • هر روزه ۱-۲ قاشق خوراکی خوری دانه کتان خام ، ارگانیک و تازه
    • هر روزه ۱-۲ قاشق خوراکی خوری تخم کدو تنبل خام ، ارگانیک و تازه

    هر دو دانه کتان و کدو تنبل شامل غلظت بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این مواد غذایی الزامی جریان خون رحم را زیاد شدن داده و سبب غشای سلول های سالم می شوند. افزون بر این ، دانه های کتان دارای پلی فنول هایی به نام lignans هستند که به استروژن اضافی که توسط پروژسترون در فاز فولیکولی قرار نمی گیرد، متصل می شوند. از طرف دیگر دانه کدو تنبل لبریز از روی است. این ماده معدنی یاریی زمانی که در مرحله دوم سیکل تان قرار دارید ، از تولید پروژسترون سالم پشتیبانی می کند.

    روزهای ۲۸-۱۵ :

    • هر روزه ۱-۲ قاشق خوراکی خوری دانه کنجد خام ، ارگانیک و تازه
    • هر روزه ۱-۲ قاشق خوراکی خوری دانه آفتابگردان (یا کره تخمه آفتابگردان) خام ، ارگانیک و تازه

    دانه های آفتابگردان شامل سلنیوم ، ماده معدنی یاریی است که به دفع مسمومیت دراثر هورمون‌های اضافی کبد یاری می ‌کند. دانه کنجد لبریز از لیگنان است. لیگنان نیز هورمونی است که به تعادل میزان استروژن در جسم خانم ها یاری می ‌کند.

    اعتماد از سم زدایی کبدی: سم زدایی کبد به این صورت است که جسم ما از شر استروژن اضافی خلاص می شود و از تبدیل آن به متابولیت های زیان آور پیشگیری می کند. خوراکی هایی نظیر روغن زیتون ، گردو، سیر ، چغندر ، مرکبات ، زردچوبه و چای سبز می توانند سم زدایی کبد را خوب شدن قسمتند.

    سخن نهایی در مورد چگونگی پایین آمدن سطوح استروژن به طور طبیعی

    هورمون ها ، به ویژه آن هایی که در سیستم تناسلی خانم ها دخیل هستند، نسبت به فاکتور هایی نظیر رژیم خوراکی ، ورزش ، استرس و سموم محیطی خیلی حساس هستند. حتی کوچکترین تغییرات قادراست منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

    اصلاح رژیم خوراکی ، مدیریت استرس ، ورزش ملایم و اعتماد از خواب به اندازه ، ستون های یک روش زندگی سازگار با هورمون هستند. با رعایت موارد بالا به شتاب قسمتیدن به این روند خوب شدن یاری نمایید.


    برچسب ها : کاهش طبیعی استروژن استروژن کاهش استروژن چگونه سطح استروژن را کاهش دهیم

    آمار باز دید این مطلب کاهش طبیعی استروژن | چگونه سطح استروژن را کاهش دهیم؟
    تعداد کل بازدید ها: 58
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه