راهکارهایی برای کنترل پرفشاری خون

  • زمان درج : 2 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • راهکارهایی برای کنترل پرفشاری خون
  • چگونه پرفشاری خون را کنترل کنیم؟
    واژه ای که همیشه به غلط در بین مردم در جریان است و در واقع به یک باور عمومی نیز تبدیل شده واژه فشار خون خواهد بود. این در حالی است که در اصل باید به پرفشاری خون نیز اشاره شود.
    فشار خون در واقع یکی از مهم ترین علل ابتلا به انواع بیماری های موجود می باشد ، زیرا این علامت می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های خطرناک تری همانند انواع سکته ها و . . . شود. متأسفانه زمانی کعکه فشار خون در شما افزایش پیدا می کند علامت مهم یا قابل توجهی را برای آگاه سازی به شما نشان نمی دهد تا با آن علامت هوشیاری شما را برانگیزاند به همین دلیل است که معمولا از آن به عنوان یک قاتل خاموش یاد می شود.


    در صورتی که ما بتوانیم در زندگی خود سبک زندگی سالمی را در پیش بگیریم و از غذاهای رایج در جوامع امروزی نیز دوری کنیم به خوبی می توانیم چنین بیماری را مهار کنیم. ورزش کردن تنها را برای کنترل فشار خون نیست بلکه مهم تر از آن استفاده نمودن از رژیم غذایی خواهد بود که بتواند یک روند ثابتی را برای کاهش وزن و همچنین تناسب اندام در ما در پی داشته باشد. در غیر این صورت اگر رژیم ها و ورزش های سخت را به صورت ناگهانی به کار ببندیم در نهایت هیچ نتیجه ای جز افزایش فشار در ما نخواهد داشت.


    ورزش کردن باید به صورت پیوسته و منظم در ساعت هایی مشخص برای تمامی روزهای هفته باشد. در کنار آن استفاده از رژیم سرشار از سبزیجات ، میوه ها ، لبنیات کم چرب ، غذاهای غیر فست فودی و بخارپز می تواند به ادامه ی این روند نیز کمک شایانی کند.   در صورتی که ما در زندگی خود استرس های ناگهانی را تجربه کنیم در نهایت فشارخون در بدن ما به مرور زمان در رنج بالایی قرار خواهد گرفت. این بالا بودن پس از گذر زمان باقی خواهد ماند.


    بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر دو بیماری مهم یعنی دیابت و فشارخون در کشور ما در حال گسترش هستند و هر روشی هم به کار گرفته می شود تا در نهایت بتوان این بیماری ها را نیز کنترل نمود . اما تاکنون این روش های پیشگیری و درمانی با پاسخ مناسبی همراه نبوده زیرا با حالت تحمیلی همراه بوده و مردم خود هیچ نقشی در اجرای آن نداشته اند.

    راهکارهایی برای کنترل پرفشاری خون


    به همین دلیل فرهنگ سازی بر روی راه های کنترل پرفشاری خون می تواند راه دیگری برای بهبود وضعیت مبتلایان به این بیماری باشد. از عوارضی که می توان با افزایش آمارها به آن توجه داشت خطر ابتلا به نارسایی کلیه ها می باشد. نارسا شدن کلیه یعنی بیمارستان و دستگاه دیالیز که زندگی و سلامتی یک فرد به این دستگاه وابسته می شود و از حالت عادی زندگی نیز خارج خواهد شد.

     

    درمان فردی فشار خون پایین

    نگاهی کلی به فشار خون و عوامل تاثیر گذار بر آن


    افزایش فشار خون هیچ علامت خاصی را در پی ندارد. بنابراین شما به صورت ناگهانی با یکی از عوارض مهم آن همانند دیالیز یا انواع سکته ها در مغز و قلب روبه رو خواهید شد. در این زمان تنها می توان از گسترش عوارض ناشی از آن جلوگیری نمود و بغیر از آن راه دیگری وجود ندارد. مراجعه به بیمارستان و پیگیری کارهای درمانی در اولویت قرار دارد تا به اندام های داخلی بدن آسیب جدی تری وارد نشود. یکی از عوارضی که اخیرا در کنار سایر عوارض بیشتر از آن یاد می شود عارضه مربوط به کم بینایی خواهد بود.


    پرفشاری خون در اکثر رگ های بدن ما اتفاق می افتد ، بنابراین رگ های بسیار ریزی که در شبکیه وجود دارند از این قاعده مستثنی نخواهد بود و رفته رفته پرفشاری خون سبب خونریزی یا ایجاد لخته های خون در مسیر خونرسانی در انواع مختلف رگ های بدن می شود.
    سابقه ژنتیکی برای ابتلا به پرفشاری خون می تواند در ابتلای یک فرد نیز تأثیر گذار باشد . معمولا افرادی که در خانواده درجه یک از آنها همانند پدر و مادرشان چنین عارضه ای وجود دارد در نهایت بدن آنها هم شرایط لازم را برای ابتلا به پرفشاری خون خواهد داشت و در نتیجه باید در فکر راههای پیشگیری از آن باشد.

     راه های کنترل فشار خون
    در افرادی که شرایط لازم برای ابتلا به فشارخون را دارند یکی از بهترین گزینه ها محدود کردن نمک خواهد بود. یعنی یکی از بهترین راه حل ها است که شما نمک را از روی سفره خود حذف کنید یا تا حد امکان به نسبت گذشته کمتر از آن استفاده کنید.
    برای کاهش سریع پرفشاری خون می توانید از موادی استفاده کنید که دارای پتاسیم بالایی هستند همانند موز. پتاسیم بالا در خون می تواند سدیم را به حد نرمال نزدیک کند.  علاوه بر موز می توان به گوجه خام هم اشاره نمود. در صورتی که نمی توانید از گوجه خام استفاده کنید از حالت پخته آن بهره ببرید.


    علاوه بر موارد ذکر شده استفاده نمودن از غذاهایی که دارای کلسیم بالایی هستند همانند ماست ، دوغ و شیرمحلی ، در کنترل فشارخون بالا سهم به سزایی دارند. 


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب راهکارهایی برای کنترل پرفشاری خون
    تعداد کل بازدید ها: 43
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه