معرفی کتاب میثم شکری ساز، کلاهبردار جدید یا کارآفرینی هوشمند؟ | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 2 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • معرفی کتاب میثم شکری ساز، کلاهبردار جدید یا کارآفرینی هوشمند؟ | مجله سلامت یاثار
  • معرفی کتاب میثم شکری ساز، کلاهبردار جدید یا کارآفرینی هوشمند؟ | مجله سلامت یاثار


    ( معرفی کتاب توهم باهوشی ۱)

    توهم باهوشی ۱ نوشته دوید مکریتی و با ترجمه پزشک میثم شکری ساز، کتابی است با موضوع فکر کردن و اندیشه که برای مردم دلبسته به زیاد شدن مهارت های شخصی و آنانیی که به موضوعات و مسائل پیرامون خود با نظر عمیق تری نگاه می کنند، کتاب خیلی دلبرا و سودمندی است. دیوید مکرینی یک مجری تلویزیونی، ویرستاره و نویسنده کتاب های روانشناسی است، و کتاب هایش تا کنون دو بار در لیست کتاب های پرفشیوه دنیا قرار گرفته است. کتاب حاضر که پزشک میثم شکری ساز آن را به فارسی برگردانده، تا کنون به ۱۴ زبان ترجمه شده است. در این کتاب او با مثال و ذکر به اعتقادات اشتباه نشان می دهد که انسان های چطور گرفتار توهم باهوشی هستند.

    خود شما

    هر یک از فصل های این کتاب با توضیح یک باور اشتباه و باور درست آن آغاز می شود و در دنباله با ذکر مثال توضیح داده می شود، که چطور گرفتار خطا می شویم و تصور می کنیم که باوری که داریم درست است. در فصل اول این باور را اشتباه می داند که انسان باور دارد که موجودی منطقی است و جهان را به شکل واقعی آن می بیند. در دنباله توضیح می دهد که باور درست این است که ما مثل بقیه فریب خورده ایم و می خوریم و این چیزی است که در واقع در طول روزانه ما را سالم نگه می دارد.

    علم روانشناسی و خود آگاهی هر روز در حال پیشرفت است و در اکثر موارد علت رفتارهای متفاوت، انتخاب یا حتی فکرها نمایانی نیست. شاید باورش سخت باشد، اما در حقیقت ما داستان هایی را برای توضیح کارهای خود یا به بیان دیگر توجیهات را می سازیم که برای دنباله ندادن رژیم خوراکی، ترجیحات که در طول زندگی داشته ایم و خیلیی از موارد دیگر علت داشته باشیم. در ذهن تمام مردم از دانشمندان گرفته تا هر شخص موفق یا یک شخص عادی، فکرهای وجود دارد که سبب گمراهی او می شود.

    جمع بندی

    حتما تا به حال فیلمی را دیده اید که با جمله” بر اساس یک داستان واقعی” آغاز می شود، اولین چیزی که با خواند این جمله به ذهن شما می رسد، چه چیزی است؟ آیا تمام دیالوگ ها، لباس ها و موسیقی را باور می نمایید؟ قطعا اینطور نیست. با این حال ذهن آنقدر باهوش نیست که آنچه را که می بیند فقط یک نمایش بداند و علت آن تمایل مغز به پر کردن جاهای خالی است.

    شاید فکر می نمایید که فقط یک مغز دارید، اما در زمان ها بیشتری شما در واقع دو مغز دارید. فکرها ، خاطرات و احساسات در یک بخش کلی جابجا  می شود. اما بایست گفت که برخی از اعمال با یکی از این دو نیمکره مناسبتر مدیریت می شوند. به طور مثال زبان زیادتر با قسمت چپ مغز کار می کند اما در هر دوی این نیمکره ها جابجا می شود، و وقتی که رابطه دو نیمکره قطع شود، این سرایتات کاملا غیرامکان پذیر خواهد شد. در دنباله فصل نویسنده مثال های از بیمارانی را ذکر می کند که در آن این مردم به علت متفاوت به گونهی گرفتار ضرر مغزی شده اند و این ضرر نتایج جالبی دارد.

    بخشی از درک ما از خودمان به اعصاب آینه ای بر می گردد. وقتی که ببینید کسی به خودش ضربه می زند، گریه می کند، خود را می خاراند و یا می خندد این گروه های سلولی خیلی پیچیده در مغز فعال می شوند و شما را به جای شخص مورد دید قرار می دهد تا بتوانید درد و خارش او را حس نمایید. اعصاب آینه ای احساس هم دردی را در ما ایجاد می کند و به ما یاری می کند تا یاد بگیریم. یکی از بزرگترین کشفیات در سال های اخیر کشف این موضوع بود که این سلول ها در وقت عملکرد خود شخص نیز فعال می شوند و این یعنی که بخشی از مغزتان به عنوان یک فاکتور خارجی شما را مشاهده می کند.

    تایید تحت اثر قرار گرفته

    ما انسان ها به اشتباه باور داریم که دیدات شما حاصل سال ها آنالیز دقیق و منطقی است، در حالی که این موضوع اشتباه است و در حقیقت دیدات ما تنها حاصل سال ها تمرکز بر روی اطلاعاتی است که تایید کننده اعتقادات ماست، یا به جمله دیگر اطلاعاتی که مفاهیم از پیش پذیرفته شده را نقض می کنند نادیده می گیریم. اگر به خرید یک اتومبیل جدید فکر می نمایید، به یک باره تمام مردم را در حال رانندگی در جاده ها می بینید. اگر یک ارتباط زیاد را به تازگی تمام کرده باشید، هر آهنگی که می شنوید عاشقانه به دید می آید. به زودی بچه دار می شوید، در تمام جا بچه می بینید. در واقع کاملا دیدی تحت اثر خواهید داشت که درست نظیر یک فیلتر عمل می کند.

    مردم از شنیدن چیزی که می دانند لذت می برند. درنتیجه بایست یادت باشد که زمانی به آنان حرف جدیدی می زنید اندکی مضطرب می شوند. در واقع چیزهای جدید به معنای مطالبی هستند که شخص انتظار شنیدن آنان را ندارد. بیشتر مردم دوست دارند این تصور را از سگ داشته باشند که این سگ است که دیگران را گاز می گیرد، و اگر به آنان گفته شود که یک شخص سگی را گاز گرفته است، علاقه ای به شنیدن آن ندارند. به طور خلاصه می توان گفت که مردم فکر می کنند که به شنیدن اخبار و موضوعات جدید علاقه دارند، ولی در واقع چیزی که به دنبال آن هستند همان موضوعات قدیمی است. به جمله دیگر چیزی را قبول می کنند که از قبل شنیده باشند.

    کتاب توهم باهوشی ۱، ۴۷ فصل دارد و در کدام از این فصل ها با بیان باور اشتباه و درست آن را با ذکر مثال کاملا توضیح می دهد. این کتاب را پزشک میثم شکری ساز که خود یک مدیر موفق و یک کارآفرین جوان است ، به شیوایی به فارسی ترجمه کرده و در اختیار مردم دلبسته به فکر کردن زیادتر گذاشته است. این کتاب بدون پیچیدگی، عملکردی از مغز را به ما نشان می دهد که شاید تا قبل از خواندن این کتاب اطلاعی از آن نداشته اید و همین عدم اطلاع بوده که ما را گرفتار توهم باهوشی کرده است.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب معرفی کتاب میثم شکری ساز، کلاهبردار جدید یا کارآفرینی هوشمند؟ | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 10
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه