آشپزی برای دختران در سن بلوغ چه خواصی بایست داشته باشد | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 2 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • آشپزی برای دختران در سن بلوغ چه خواصی بایست داشته باشد | مجله سلامت یاثار
  • آشپزی برای دختران در سن بلوغ چه خواصی بایست داشته باشد | مجله سلامت یاثار


     آشپزی برای دختران در سن بلوغ، سن بلوغ از حساسترین قسمت های زندگی هر شخصی می باشد، تغییراتی فیزیکی و شیمیایی که در جسم اتفاق می افتد تقویت را به نوع ای تغییر می دهد که اگر مواظبت به اندازه و خوب در مورد غذا صورت نگیرد قادراست در بزرگسالی و در سنین بالاتر مسائل ویژهی را بوجود بیاورد. دختران نیز با ورود به سن بلوغ تقویت ویژه و ویژه ای را تجربه می کنند. احتیاجهای خوراکی که در این دوران بایست تامین شود با توجه به تغییر تقویت هورمونی در دختران بایست با دقت انتخاب شود.تغییرات هورمونی اگر با توجه به رژیم خوراکی خوبی  کنترل نشود سبب ایجاد ضایعات و مسائل پوستی می شود که رفع کردن آن در سنین بالاتر گاهی غیر امکان پذیر و هزینه بر خواهد بود گاهی اوقات عدم توجه به گونه پخت مواد خوراکی در سن بلوغ سبب می شود تا گونه غذا پیش درآمدی برای آغاز مریضی های سخت در آینده باشد.ضامن تندرستی یک جامعه مصرف شیوه های خوب آشپزی برای دختران در سن بلوغ می باشد .اولین مطلب ای که بایست در آشَپزی برای دختران در سن بلوغ  مورد توجه قرار داد اینست که چه موادی بایست یا نبایست در رژیم خوراکی آن ها موجود باشد:

    مواد خوراکی خوب در دوران بلوغ

    ۱- ماده آهن

    آهن از عناصر باارزشی است که در تمام طول زندگی در عملکرد خیلیی از اعضای جسم اثر گذار است و وجود آن در برنامه خوراکی نیز ارزش ویژه ای دارد،از آنجا که سن بلوغ در دختران با آغاز قاعدگی می باشد.وجود آهن در مواد خوراکی مورد استفاده آنان بایست مورد توجه قرار بگیرد.استفاده خوب گوشت قرمز و حبوبات قادراست احتیاج جسم را به ماده آهن تامین کند

    ۲- پروتئین ها

    رشد عضلات و استخوان ها احتیاجمند ترکیب دیگری به نام پروتئن ها می باشد. منشا این ماده خوراکی با اهمیت در سفیده تخم مرغ، لبنیات و گوشت می باشد.استفاده لبنیات بایست با دقت صورت پذیرد، مصرف لبنیات کم چرب هم کلسیم مورد احتیاجپرورش استخوان ها را تامین می کند و هم از بروز چاقی در سنین بلوغ در دختران پیشگیری می کند.

    ۳- میوه و سبزیجات

    هموقت با ورود به سن بلوغ در دختران مواد مضری بر تاثیر تغییر هورمون ها در جسم بوجود می آید که به سمت انباشته شدن در کبد حرکت می کنند. برای پیشگیری از ایجاد این تقویت مناسبترین راه مصرف میوه و سبزیجات در رژیم خوراکی هر روزه می باشد. میوه و سبزیجات رنگی افزون بر تامین بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی به سم زدایی جسم نیز یاری می کند.مرکبات، خرمالو وهویج از گونه های نمونه هایی از این میوه های رنگی هستند

    ۴– اسید فولیک

    جسم انسان افزون بر آهن  احتیاج به مواد ویژه ای نظیر اسید فولیک دارد.اسید فولیک در گیاهان و سبزیجاتی نظیر کاهو و اسفناج که برگ های تیره دارند موجود می باشد

    ۵-ماده روی

    سوخت وساز خوب در جسم با وجود ماده روی رابطه مستقیم دارد.مصرف آجیل خام احتیاج جسم دختران در سن بلوغ را به این ماده تامین می کند

    مطلب: مصرف تنقلات ناسالم نظیر پفک و چیپس و همینطور روغن های جامد و لبنیات پرچرب برای هیچ سنی خوب نیست و رعایت مصرف آنان در سن بلوغ تندرستی آینده را تضمین می کند.

    ارزش غذا در دوران بلوغ

    علت ارزش غذا در دوران بلوغ

    • ایجاد ذخیره خوراکی خوب در جسم برای بزرگسالی
    • تامین احتیاجهای جسم در دورا بزرگسالی برای باروری خوب
    • کم شدن مریضی های خونی در بزرگسالی
    • پیشگیری از دچار به چاقی، قند خون و فشار خون در بزرگسالی
    • پیشگیری از کم شدن قد در طول سنپرورش

    باتوجه به این نکات باارزشالزام توجه به نحوه آشپزی برای دختران در سن بلوغ مورد توجه قرار می گیرد.

    ارزش برنامه ریزی خوب همراه با آشپزی برای دختران در سن بلوغ

    • برنامه ریزی مصرف چربی در برنامه خوراکی نبایست زیادتر از ۳۰ در صد باشد
    • مصرف تنقلات با چربی کم
    • مصرف سبزی و میوه در رژیم خوراکی
    • انجام فعالیت بدنی با ورزش های پیاده روی و دوسیکل سواری
    • حتما یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید
    • مصرف ویتامین A،ویتامین D،ویتامین B1،منابع ویتامین B1،ویتامین C،روی،ید،کلسیم،آهن، منیزیم در برنامه خوراکی سنین بلوغ
    • مصرف کربوهیدرات ها به میزان خوب در دوران پیش از بلوغ وپس از آن
    • پیشگیری از استفاده نوشابه و آشامیدنی های انرژی زا و گاز دار

    توجه داشته باشید که خود شما مدلهای خوب یا ناخوبی برای بچه هاتان هستید،اگر رژیم خوراکی خوبی را مصرف ننمایید مسلما آنان نیز آینه کامل رفتارهای شما می باشند.مصرف ظروف خوب برای پخت و پز خوراکی ها که احتیاج به روغن و چربی ها را کم شدن دهد اثر بیشتری در کیفیت و کنترل برنامه ریزی خوراکی برای بچه ها شما در سن بلوغ دارد

    گونه های ظروف مورد مصرف در پخت و پز

    • ظروف آلومینیومی
    • ظروف رویی
    • ظروف لعابدار فلزی
    • ظروف سرامیکی
    • ظروف استیل
    • ظروف چینی و پیرکس
    • ظروف تفلون
    • ظروف چدنی

    مصرف هر کدام یک از این ظروف ممحدودهیت های ویژه به خود را دارد، شرکت نالینو با بهره گیری از تجربیات روز دنیا اقدام به تولید ظروف خوب آشپزی نموده است. با انتخاب این ظروف شما می توانید لذت یک آشپزی خوب و سالم را تجربه نمایید. کیفیت بالای تولیدات ظروف نالینو ضامن تندرستی خانواده ها و دغدغه های آنان برای یک آَشپزی سالم برای بچه ها شما چه در سنین کودکی و چه در سنین بلوغ می باشد

    گونه های ظروف خوراکی


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب آشپزی برای دختران در سن بلوغ چه خواصی بایست داشته باشد | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 39
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه