چگونه مغز خود را قدرتمند کنیم؟ 10+3 شیوه اثربخش برای تثبیت حافظه | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 4 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • چگونه مغز خود را قدرتمند کنیم؟ 10+3 شیوه اثربخش برای تثبیت حافظه | مجله سلامت یاثار
  • چگونه مغز خود را قدرتمند کنیم؟ 10+3 شیوه اثربخش برای تثبیت حافظه | مجله سلامت یاثار


    ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با اینحال، مغز انسان توانایی استثنائی‌ایی برای تطبیق دادن خود با تقویت و تغییرات موجود در سنین متفاوت دارد.

    اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به تدریج با زیاد شدن سن کم شدن نمایان می‌کند. روش زندگی مدرن نیز اثر خیلی باارزشی در کم شدن توانایی‌های شناختی دارد.

    یک رژیم خوراکی ضعیف، قرار گرفتن دربرابر سموم، استرس، فقدان خواب و دیگر عاملهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از روش زندگی ناسالم هستند. البته یک روش زندگی سالم قادراست به تندرستی مغز انسان یاری کند. یک حافظه قوی به تندرستی و توانایی مغز ارتباط دارد.

    در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها قادراست به خوب شدن قدرت مغز یاری کند و حافظه شما را تثبیت نماید.


  • یک رژیم خوراکی سالم داشته باشید:

  • گونه خوراکی که می‌خورید و خوراکی هایی که در رژیم خوراکی خود نادیده می‌گیرید، اثر خیلی باارزشی در خوب شدن و حفظ کردن حافظه بازی می‌کند.

    یک رژیم خوراکی جامع و کامل شامل میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم والزامی است و قادراست اثر خیلی مناسبی بر روی مغز داشته باشد.تلاش نمایید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی زیادتر مصرف نمایید و از استفاده بیش از اندازه شکر و کربوهیدرات نیز پیشگیری نمایید.


  • مغز خود را تمرین دهید:

  • تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی قادراستپرورش آن را حفظ کند و حتی پیشرفت رابطهات عصبی جدید قادراست به خوب شدن حافظه شما یاری نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین میزان خود قرار بگیرد و عملکرد خیلی مناسبی داشته باشد.

    حافظه نیز هنظیر ماهیچه‌ها و عضلات جسم به ورزش احتیاج دارد تا بتواند عملکرد مناسبتری داشته باشد. هر چقدر زیادتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز مناسبتر خواهد شد.تلاش نمایید مغز خود را با پازل و گونه های بازی‌های فکری به چالش بکشید.


  • تمرینات فیزیکی انجام دهید:

  • تمرینات ذهنی برای تندرستی مغز خیلی الزامی است اما تمرینات فیزیکی نیز قادراست اثر باارزشی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز یاری می‌کند سالم و شاداب باقی بماند.

    وقتی که ورزش می‌نمایید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز زیاد شدن نمایان می‌کند و همین امر سبب کم شدن آشفتگیاتی همانند دیابت می‌شود که سبب کم شدن حافظه شخص می‌گردد. ورزش کردن سبب کم شدن استرس موجود در جسم ومغز می‌شود. این کار همینطور اثر باارزشی درپرورش و برانگیختن رابطهات عصبی جدید بازی می‌کند.


  • خواب به اندازه داشته باشید:

  • حداقل ساعت خواب از شخصی به شخص دیگر متغیر است. خواب قادراست به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری شخص اثر بگذارد. دارا بودن خواب به اندازه برای حافظه خیلی الزامی است. فعالیت‌های خوب شدن دهنده حافظه همواره در طول مرحله های خواب عمیق رخ می‌دهد.


  • از استرس پیشگیری نمایید:

  • استرس نیز قسمتی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن پرهیز کرد. با اینحال، استرس اثر خیلی شدیدی بر روی تندرستی مغز و جسم دارد. استرس مزمن قادراست سبب از دست دادن سلول‌های مغزی شود.

    مناسبتر است فعالیت‌های کم شدن دهنده استرس همانند ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه هر روزه خود بگنجانید. این موارد به شما یاری می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما زیاد شدن نمایان کند.


  • چند وظیفگی را متوقف نمایید:

  • چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت هموقت است. این کار سبب کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک وقت واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها گرفتار مسئله خواهد شد.


    1. از مکمل‌های خوب مصرف نمایید:

    شما می‌توانید مورد مراقبت و نگهداری یک دکتر کارشناس از مکمل‌های متفاوت برای خوب شدن حافظه خود مصرف نمایید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو آماده می‌شود به خوب شدن حافظه یاری می‌کند و قادراست غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را زیاد شدن دهد.


  • سعی نمایید مهارت‌های جدیدی بیاموزید:

  • به موارد جدیدی فکر نمایید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر قادراست خیلی اثربخش باشد.

    این نوع فعالیت ها سیستم عصبی شما را برانگیختن می‌کنند، با تاثیرات استرس مقاومت می‌نمایند، ریسکات دراثر زوال عقل را کم شدن می‌دهند و تندرستی کلی مغز را خوب شدن می قسمتند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بنمایید.


  • بخندید:

  • حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی معالجه دواست. یک خنده مناسب قادراست نواحی متفاوت مغز را درگیر سازد و بخش‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.


  • از دستگاه‌های حفظی مصرف نمایید:

  • دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما یاری می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به ساوقتدهی اطلاعات در یک فرمت ویژه یاری می‌کنند درنتیجه به یادسپاری آن‌ها خیلی آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار، تجسم و عدم موفقیتن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر مصرف می‌کنند.

    اگر شما نیز در مورد خوب شدن عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ روش بالا یک روش ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پستلاش نمایید همه ی موارد ذکر شده را به دلیل بسپارید و از آن‌ها مصرف نمایید.


    ۳ شیوه غیر منتظره برای تثبیت مغز

    روث کوران که از حادثه‌ی تصادف رانندگی وحشتناک ۱۰ سال پیش، با وجود ضرر مغزی حاد و سپری نمودن ۱۸ ماه دوره نقاهت، به علم کاوش در مغز، فایده انعطاف‌پذیری آن و یادگیری مهارت‌های جدید پرداخت.

    من روث را می‌شناسم، مجذوب داستانش و بعضی از نکاتی که او در کتابش (Being Brain Healthy) آورده است، شده‌ام.

    روث ناچار بود تا خیلیی از توانایی‌های اساسی ذهنش را بازسازی کند و در این اثنا گرفتن چگونه ابهام ذهنی را در نشانه ها نانمایانی که در معالجه‌های قدیمی‌ به آن پرداخته نشده‌است، پاک کند. او مجموعه‌ای از کارها که در طول ۱۸ ماه تکرار می‌نمود را کشف کرد که به ذهنش در باهوش‌تر شدن یاری کرد.

    متخصصان می‌گویند این ترفندهای کوچک و سریع در زندگی روزانه‌ی شما نه تنها قادراست به معالجه ضرر ذهنی یاری کند بلکه به شما یاری می‌کند تا در هر سنی که هستند ذهن سالمی داشته باشند.

    کارهای خیلیی برای برانگیختن و تثبیت ذهن می‌توان انجام داد تا ذهنتان همواره مهیا باشد؛ فقط کافیست تجربیات حسی خود را چند بار در هفته مرور نمایید که یک آغاز عالی محسوب می‌شود. سه مورد را مد دید بگیرید:

    ۱.کفش‌های پاشنه بلند حسی فراتر از حس اطمینان به نفس به شما می‌قسمتد.

    پیاده‌روی برای بیشتر مردم فعالیتی جهانی و روزانه قلمداد می‌شود. کفش‌های تنیستان را می‌پوشید و در پارک و یا خیابان پیاده‌روی ‌می‌نمایید. مطمئنا از حس پیاده‌روی، درست گام زدن و انتظاراتی که از آن دارید، آگاهید.

    کفش‌های تنیس ته‌گرد خود را یک‌بار در هفته تغییر دهید و زمان پیاده‌روی و ورزش آنان را با صندل‌های خود تعویض نمایید. قطعا هرگز در حین ورزش کفش پاشنه‌ بلند نمی‌پوشید. یک جفت از آن‌ها را بردارید و در خانه گام بزنید.

    بالا و پایین رفتن از پله‌ها با کفش‌هایی که به آن عادت ندارید شما را ناچار می‌کند تا زیادتر هماهنگ شوید، به تعادل خود توجه نمائید همین فاکتور سبب می‌شود تا سیناپس‌ها برانگیختن ‌شوند.

    دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می‌گوید، از یک مدلی مناسب بهره ببرید، این برای مغز سودمند است.

    ۲. تغییرمصرف دست راست با چپ (یا چپ با راست) حقیقتی انکار ناپذیر است.

    هرگز ناچار شده‌اید با دستی مخالف که به آن عادت ندارید موهای خود را ببندید یا شانه نمایید؟ آیا نادلگرمی شدید؟ خب. شوارتز می‌گوید: هر آنچه که سبب شود کار ذهن سخت‌تر یا خسته‌کننده‌تر شود، مناسب است.

    هر از گاهی حین مصرف مسواک، شانه، سشوار یا دستگاه فر کننده‌ی مو دستتان را تغییر دهید. مغز به مرور به فعالیت‌های روزانه مقید می‌شود و مصرف دست مخالف سبب می‌شود سیناپس‌های جدیدی برای شناسایی مسیرهای جدید برانگیخته ‌شود.

    کوران می‌گوید: مصرف دست مخالف برای انجام یک کار دستی به روش‌ی جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی‌ یاری فراوانی می‌کند.

    ۳. محرومیتی حسی را تجربه نمایید.

    خیلیی از نوع‌های فاقد بینایی مزهه خود را از طریق صدا و یا بو شناسایی می‌دهند. در طول روز، اکثر بارها و بارها برای انجام کارهای متداول به شدت بر حس مشابهی اطمینان می‌نمایید. با چشم بسته خود را امتحان نمایید، به عنوان مثال خوراکی ها را فقط از بوهایشان شناسایی دهید.

    مصرف روش محروم‌سازی حسی، قسمت‌هایی از مغز را ناچار می‌کند تا سخت‌تر فعالیت کند. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر نمایید: آیا می‌توانید بر اساس تصور خود از لباس‌هایتان لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه‌ی شما بافتی منحصر به‌شخص دارد که قادراست به شما در شناسایی آن بدون آنکه آن را ببینید یاری کند؟

    براساس گفته‌ی شوارتز، نقاط متفاوت در مغز به حسی ویژه تعلق دارد. زمانی که ذهنتان را به سوی حسی دیگر تغییر می‌دهید همواره در ابتدا با آن روش سازگار نیستید، پس ناچار می‌شوید به روشی چالش برانگیز کارهایتان را انجام دهید و همکاری‌های جدیدی را بسازید.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب چگونه مغز خود را قدرتمند کنیم؟ 10+3 شیوه اثربخش برای تثبیت حافظه | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 32
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه