ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 5 روز قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار


    ویتامین B6 یکی از ویتامین های گروه B است که به سیستم عصبی مرکزی یاری می کند. این ویتامین در تولید سرایت دهنده عصبی سروتونین و نور اپی نفرین دخالت دارد و در تشکیل myelin شرکت می کند.

    ویتامین B6 که با عنوان پیریدوکسین نیز شناخته شده است یک گونه ویتامین محلول در آب است. این ویتامین در جسم ذخیره نمی گردد و مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود به همین خاطر مردم بایست ویتامین B6 را به صورت هر روزه استفاده کنند.

    دیگر عملکردهای این ویتامین در برگیرنده متابولیسم گلوکز و پروتئین و تولید هموگلوبین است. همانطور که می دانید هموگلوبین قسمتی از گلبول های قرمز خونی است. این ماده اکسیژن را حمل می کند. ویتامین B6 نیز در حفظ تندرستی غدد لنفاوی، تیموس و طحال اثر دارد.


    خصوصیات ویتامین B6 برای تندرستی بدن:

    همانطور که می دانید این ویتامین عملکردهای بیشتری در جسم دارد و اثر باارزشی در بیش از ۱۰۰ بازتاب آنزیمی بازی می کند.

    عملکرد مغز:

    ویتامین B6 قادراست عملکرد مغز را زیاد شدن دهد. یکی از مطالعات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد مردمی که غلظت بالای این ویتامین را داشته اند در دو سنجش عملکرد حافظه مناسبتر ظاهر شده اند. این ویتامین برای سرایت نورون ها در مغز الزامی است.

    پژوهشگران دانشگاه اکسفورد انگلستان به این نتیجه رسیده اند که استفاده دوز بالای ویتامین های B برای مردم کهنسالی که مسائل شناختی خفیف دارند سودمند خواهد بود. این موضوع قادراست ریسک دچار به دمانس را کم شدن دهد.

    وضعیت تهوع در طول دوران بارداری:

    مطالعه منتشر شده در American Journal of Obstetrics and Gynecology نشان می دهد که پیرودوکسین قادراست شدن وضعیت تهوع در دوران بارداری را کم شدن دهد. با اینحال مطالعات با کیفیت تری برای تایید این یافته احتیاج است. بدون مشورت دکتر مکمل استفاده ننمایید.

    محافظت در برابر آلودگی هوا:

    مطالعه منتشر شده در PNAS نشان می دهد ویتامین B6 قادراست از جسم در برابر آلودگی هوامراقبت کند. اینکار با کم شدن تاثیر آلودگی بر روی اپی ژنوم انجام می شود.

    پژوهشگران دلگرمیوارند یافته هایشان منجر به اندازه گیری های جدیدی برای جلوگیری از تغییرات اپی ژنتیک شود که در تاثیر قرار گرفتن مردم دربرابر آلودگی هوا رخ می دهد. این موضوع قادراست در کنترل مریضی هایی که بر تاثیر آلودگی های زیست محیطی رخ می دهد باارزش باشد.

    ویتامین B6 به علت ها متعدد، ارزش بی‌شماری دارد. یکی از این علت ها این است که وجود آن قادراست به عملکرد طبیعی آنزیم های گوارشی که خوراکی را تجزیه می کنند یاری کند.

    همینطور این ویتامین پوست را سالم نگه می دارد و محصولات خونی همانند گلبول قرمز را تولید می کند. این ویتامین باارزش کاربردهای دیگری نیز دارد و فقدان آن قادراست اسیب همیشگی به اعصاب وارد کند.


    در روز چقدر بایست ویتامین B6 استفاده شود؟

    عاملهای متعددی بر روی احتیاج مردم برای ویتامین B6 تاثیر می گذارد. اثر آن بر روی استفاده پروتئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

    مردمی که رژیم خوراکی با پروتئین بالا دارند امکان پذیر است ویتامین B6 زیادتری گرفتن نمایند. این مردم بایست با دکتر خود صحبت کنند. بر اساس گفته پژوهشگران، میزان احتیاج هر روزه جسم به ویتامین B6 به شرح زیر است:

    سن

    مرد

    زن

    ۰ تا ۶ ماهه۰.۱ mg۰.۱ mg
    ۷ الی ۱۲ ماهه۰.۳ mg۰.۳ mg
    ۱ تا ۳ سال۰.۵ mg۰.۵ mg
    ۴ الی ۸ سال۰.۶ mg۰.۶ mg
    ۹ الی ۱۳ سال۱.۰ mg۱.۰ mg
    ۱۴ الی ۱۸ سال۱.۳ mg۱.۳ mg
    ۱۹ الی ۵۰ سال۱.۳ mg۱.۳ mg
    بالای ۵۰ سال۱.۷ mg۱.۵ mg
    در طول دوران بارداری۱.۹ mg
    در دوران شیردهی۲.۰ mg

    منابع خوراکی شامل ویتامین B6

    زیادتر خوراکی ها ویتامین B6 دارند. شخصی که رژیم خوراکیمناسب ی داشته باشد به فقدان ویتامین B6 مبتلا نخواهد شد مگر اینکه مسئله جسمی داشته باشد یا داروی ویژهی استفاده نماید. موارد زیر منابع مناسبی از ویتامین B6 هستند:

    • نخود: یک عهده نخود در برگیرنده ۱.۱ میلی گرم یا ۵۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین است.
    • جگر گاو: سه اونس از آن در برگیرنده ۰.۹ میلی گرم یا ۴۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین است.
    • تن زردباله: سه اونس از آن در برگیرنده ۰.۹ میلی گرم یا ۴۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین است
    • سینه مرغ سرخ شده: سه اونس از آن در برگیرنده ۰.۵ میلی گرم یا ۲۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین است
    • موز: یک عدد موز متوسط در برگیرنده ۰.۴ میلی گرم یا ۲۰ درصد از احتیاج هر روزه جسم است.
    • توفو: نصف عهده در برگیرنده ۰.۱ میلی گرم یا ۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین است.

    دیگر منابع ویتامین بی شش جملهند از:

    • آووهدیه
    • برنج قهوه ای
    • هویج
    • ماهی
    • غلات صبحانه پربار شده
    • فندق
    • سیر
    • سیب زمینی
    • دانه ها
    • سویا
    • اسفناج
    • بوقلمون
    • غلات سبوس دار

    فقدان ویتامین B6

    فقدان این ویتامین نادر است اما اگر شخص جذب ضعیفی در روده داشته باشد یا داروهایی همانند استروژن ها،کورتیکواستروئیدها وضد انعقادها را استفاده می کنند امکان پذیر است چنین فقدانی وجود داشته باشد.

    استفاده بیش از اندازه الکل برای زیاد مدت قادراست به تدریج سبب فقدان این ویتامین شود. علامت ها و نشانه ها فقدان ویتامین B6 شامل موارد زیر است:

    • نوروپاتی محیطی با بی حسی ،سوزش و درد در دست و پا
    • آنمی یا کم خونی
    • تشنج
    • افسردگی
    • گیجی
    • سیستم ایمنی ضعیف شده

    این موضوع قادراست به سندرم شبیه مریضی پلاگر با درماتیت سبورئیک، التهاب زبان یا گلسیت، و التهاب و ترک خوردگی لب منجر شود. در نوزادان تشنج امکان پذیر است حتی بعد از معالجه با داروهای ضد تشنج نیز وجود داشته باشد. دیگر موارد همانند نوروپاتی محیطی قادراست همیشگی باشد.


    مکمل های شامل ویتامین B6 و پیامد احتمالی:

    بر اساس گفته های موسسه ملی تندرستی، بین ۲۸ الی ۳۵ درصد از جمعیت ایالت متحده آمریکا مکمل های ویتامینی شامل B6 را استفاده می کنند. این مکمل ها به شکل کپسول یا قرص در دسترس مردم قرار دارد.

    موسسه ملی تندرستی همینطور بیان می کند که زیادتر مردم همه ی سنین در آمریکا میزان به اندازه از ویتامین B6 را استفاده می کنند. مردمی که زیادتر دربرابر فقدان این ویتامین قرار دارند آنانیی هستند که الکل بیشتری می نوشند، چاق هستند، باردارند یا به بچه خود شیر می دهند.

    شواهدی مبنی بر پیامد جانبی استفاده بیشتر ویتامین B6 موجود در خوراکی ها وجود ندارد. با اینحال استفاده ۱ الی ۶ گرم از پیرودوکسین غذا در روز برای ۱۲ الی ۴۰ ماه قادراست نوروپاتی حسی شدید و پیشرفته و از دست دادن کنترل حرکت جسم بیانجامد.

    پژوهشگران توصیه می کنند که زیادتر مواد غذایی را از طریق مواد خوراکی بدست اوریم. آن ها مردم را به استفاده رژیم خوراکیمناسب تشویق می کنند.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 4
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه