چرا عزت نفس باارزش است و چگونه عزت نفس مان را تثبیت کنیم؟ | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 10 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • چرا عزت نفس باارزش است و چگونه عزت نفس مان را تثبیت کنیم؟ | مجله سلامت یاثار
  • چرا عزت نفس باارزش است و چگونه عزت نفس مان را تثبیت کنیم؟ | مجله سلامت یاثار


    «بقسمتید، بقسمتید، معذرت می‌خواهم،…»

    «شرمنده…»

    حتما شما هم در اطرافتان شخص یا مردمی را می‌شناسید که به کرات از این جمله ها مصرف می کنند. البته معذرت خواهی، زمانی که واقعا کار اشتباهی کرده باشیم، باارزش و حتی ضروری است. ولی خیلیی از مردم این جمله را از روی ترس از ناآسان کردن دیگری، داوری شدن یا از روی احساس گناه بیشتر انجام می دهند و گاهی حتی طرف مقابل را با این عذرخواهی بیش از اندازه کلافه می‌کنند. ولی این ظاهر سرگذشتست. در عمق سرگذشت، دلیل دیگری وجود دارد که این مردم اینگونه با خودشان رفتار می‌کنند. این دلیل، ریشه در عزت نفس آنان دارد.

    عزت نفس چیست؟

    زمانی روی این مطلب کلیک می‌کردید، احتمالا یک ایده کلی‌ درباره عزت نفس داشتید، اما شاید هنوز کاملا با این مفهوم آشنا نباشید. محض اعتماد، مناسبتر است تعریفی از عزت نفس ارائه کنیم.

    عزت نفس به معنای احساس و تصور کلی شخص درباره مقدار اهمیتمند بودنش است. این استانداردی است برای اینکه بفهمیم یک شخص چه مقدار برای خودش اهمیت و احترام قائل است و چقدر خودش را دوست دارد(آدلر و استوارت، ۲۰۰۴).

    به گفته یکی از کارشناسان در حوزه عزت نفس، موریس روزنبرگ، عزت نفس منبعء رفتار و نگرش شخص نسبت به خودش است (۱۹۶۵).

    فاکتور های متعددی بر عزت نفس ما تاثیر می‌گذارند که به دو دسته کلی می‌توانند تقسیم شوند،‌ ژنتیک و محیط. ما یا به لحاظ ژنتیکی و با ارث بردن از پدر و مامعالجه (و اجدادمان) عزت نفس مان کم یا بیشتر است و یا در محیطی که بزرگ میشویم، محیط خانواده، مدرسه، جمع دوستان و … عزت نفس مان تثبیت و یا تضعیف می‌شود.

    اما مطلب باارزش درباره عزت نفس این است که این خصوصیت ثابتی نیست و همانطور که قادراست اندازه گیری شود، قابل تغییر هم هست. این یعنی ما می‌توانیم عزت نفس را بسنجیم و در صورت پایین بودنش، آن را تثبیت کنیم.

    فرق عزت نفس و اطمینان به نفس

    شاید زیادتر از عزت نفس با مفهوم اطمینان به نفس آشنا باشید و درباره ارزش اطمینان به نفس خوانده و شنیده باشید، اما علی رغم کمتر شناخته شده بودن‌ آن، عزت نفس از اطمینان به نفس اثر باارزش‌تری در ساختن یک زندگی تندرستی،مناسب و شاد برای شما بازی می کند.

    عزت نفس و اطمینان به نفس دو مفهوم مختلف اما نزدیک به هم هستند. عزت نفس از دوست دارا بودن خود و احساس اهمیتمندی نشات می‌گیرد در حالی که اطمینان به نفس دراثر احساس توانایی و توانمندی در روبرویی با چالش ها یا در فرآیند حل مشکل است‌(بورتون، ۲۰۱۵). براین اساس، اطمینان به نفس زیادتر تکیه بر استانداردهای بیرونی از جمله موفقیت دارد در حالی که عزت نفس عمدتا دراثر فکرها و اعتقادات درونی است. امکان پذیر است شخصی اطمینان به نفس بالایی در یک زمینه ویژه داشته باشد اما عزت نفس کلی او پایین باشد، یا برعکس، عزت نفس یک شخص قادراست بالا باشد ولی در زمینه های به ویژهی که مهارتی ندارد، اطمینان به نفس بالایی نداشته باشد.

    ارزش عزت نفس در چیست؟

    عزت نفس از این بابت مورد تمرکز و توجه خیلیی قرار گرفته چون به طور جدی بر تصمیمات و انتخاب‌های ما تاثیر می‌گذارد. به جملهی، مقدار عزت نفس ما قادراست اثری انگیزشی در زندگی ما بازی کند و ما را در جهت مواظبت زیادتر از خود هدایت کند و یا در جهت خراب خود. قادراست ما را در مسیر پژوهشگر ساختن زندگی دلخواه‌مان پیش ببرد و یا در سرگردانی ما را رها کند. درنتیجه توجه به این خصوصیت شخصی وتلاش در تثبیت آن تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و شادمانی و خوشنودی ما از زندگی می‌گذارد.

    مردم با عزت نفس بالا چه ویژگی‌هایی دارند؟

    • این مردم برای خودشان و دیگران احترام قائلند.
    • در پیپرورش و پیشرفت هستند و به دنبال معنا و شکوفایی در زندگی می‌گردند.
    • اهمیت‌ها و اعتقادات نمایانی دارند که به آنان پایبندند.
    • دیگران را همانطور که هستند می‌پذیرند و داوری شدید نسبت به دیگری ندارند
    • استوار و مطمئن صحبت می‌کنند و دیدشان را با آرامش و ملایمت با دیگران درمیان می‌گذارند

    مثال‌هایی از مردم با عزت نفس بالا

    پزشک ویدا فلاح با مثال‌هایی عزت نفس را به شکلی شفاف توضیح می‌دهند:‌«یک دانشجوی پرتلاش که در یکی از امتحانات سخت امتیاز ای کم گرفته را در دید بگیرید. اگر عزت نفس او بالا باشد، او احتمالا این ناکامی را نتیجه فاکتور هایی از جمله تلاش به اندازه نکردن، سخت بودن امتحان یا مواردی مثل این می‌بیند. کاری که او نمی‌کند این است که خودش را «کودن» یا «تنبل» در دید بگیرد. او این عدم موفقیت را به شخصیتش ربط نمی دهد و به آن به عنوان یک تجربه و رویداد نگاه می کند و نه تعریفی از خودش. دارا بودن مقدار مناسبی از عزت نفس او را در جهت پذیرش واقعیت، منطقی تحقیق کردن دلیل عدم موفقیت و حل مشکل به جای نادلگرمیی و دادن پیام های منفی به خود هدایت می کند.»

    «مثال دوم پسری است که با یک دختر قرار دارد. او واقعا از دختر خوشش آمده و می‌خواهد تصویر مناسبی در ذهن دختر داشته باشد. در طول صحبت شان با هم، پسر متوجه میشود که او و دختر اهمیت ها و سلیقه هایی کاملا مختلف از هم دارند.

    به جای اینکهتلاش کند خودش را شبیه و همفکر دختر جلوه دهد تا او را تحت اثر قرار دهد، تصمیم میگیرد که دید واقعی اش را بیان کند و از مخالفت با او نمی ترسد. عزت نفس بالای او اجازه می دهد که در عین پذیرفتن فرق ها، برای دیدگاه های خودش اهمیت قائل باشد و آنان را با اعتماد و در عین احترام بیان کند. برای او اصالت رفتارش باارزش تر از گرفتن تایید دیگران است.»

    ۶ راهکار عملی برای زیاد شدن عزت نفس

    حالا که با مفهوم و ارزش عزت نفس آشنا شدید، خانم پزشک ویدا فلاح چند راهکار عملی و قابل اجرا برای تثبیت عزت نفس به شما ارائه میدهند:

    ۱. خودتان را ارزیابی نمایید

    ۲۰ خصوصیت مثبت خود را لیست نمایید و هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید این خصوصیت ها را مرور نمایید.

    ۲. انتظاراتی منطقی از خود داشته باشید

    در مسیر تثبیت عزت نفس، باارزش است که اهدافی قابل دست یابی برای خود تعریف نمایید که توانایی رسیدن به آنان را دارید. این به تدریج تصویر ذهنی شما از خودتان را خوب شدن می‌قسمتد، و در عین حال شما را توانمند و با اطمینان به نفس می سازد.

    ۳. کمال گرا نباشید

    موفقیت ها و اشتباهات تان را به رسمیت بشناسید. هیچ کس کامل نیست، و تلاش برای بی عیب بودن تنها منجر به احساس ناکامی میشود. به رسمیت شناختن موفقیت ها و اشتباهات روشی است برای حفظ نگرش مثبت در حالی که از اشتباهات تان یاد میگیرید وپرورش می نمایید.

    ۴. خود را بشناسید

    ارزش خودشناسی و در صلح بودن با خود در جنبه های متفاوت زندگی مشهود است. این شناخت را می توان از طریق ذهن آگاهی و یا به یک یاری مربی کارآزموده کسب کرد و شما در مسیر خودشناسی نکات جدید بیشتری درباره خودتان می‌آموزید، اما این سفری است که بایست با اشتیاق و هدفمند طی شود.

    ۵. خودتان را با دیگران مقایسه ننمایید

    مقایسه خود با دیگری یک تله است که به راحتی امکان پذیر است تمام ما در آن بیفتیم، به ویژه امروز و با حضور شبکه های دسته جمعی و این قابلیت که مردم می توانند تصویری روتوش شده و بی عیب و کاستی از خودشان به اشتراک بگذارند. تنها شخصی که شما بایست خودتان را با او مقایسه نمایید خودتان هستید(گروهول، ۲۰۱۱).

    ۶. ذهن آگاهی را در خود بپرورانید

    نسبت به گفتگوهای ذهنی تان هوشیار شوید و نقاد درونی تان را خاموش نمایید. هرگاه نسبت به این نقاد درونی هوشیار شدید، و‌ آن را خاموش کردید،‌به جای‌ آن پیام هایی محبت آمیز و توام با احترام به خود بدهید.

    دوره کامل ایشان در زمینه زیاد شدن عزت نفس و دوره های کاربردی دیگر ایشان را در وبسایت مهارت های زندگی ویدا فلاح مشاهده نمایید. (کافیست برروی لینک کلیک نمایید)


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب چرا عزت نفس باارزش است و چگونه عزت نفس مان را تثبیت کنیم؟ | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 109
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه