استرس دست دوم چیست؟ 8 علامت Secondhand stress و راه معالجه آن | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 1 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • استرس دست دوم چیست؟ 8 علامت Secondhand stress و راه معالجه آن | مجله سلامت یاثار
  • استرس دست دوم چیست؟ 8 علامت Secondhand stress و راه معالجه آن | مجله سلامت یاثار


    استرس شوخی نیست. هر شخصی که فشار وقت یا پروژه کاری بزرگی را تحمل کرده باشد به مناسبی می داند استرس چیست و چه اثراتی بر روی جسم می گذارد. اما وقتی که شما خودتان استرس ندارید و دیگران با چنین تقویتی دست وپنجه نرم می کنند چه اتفاقی رخ می دهد؟

    استرس دست دوم یا همان Secondhand stress وقتی رخ می دهد که شما درگیر تجربیات استرس زای دیگران می شوید.

    این موضوع بدین خاطر است که جسم به طور طبیعی تمایل دارد فعالیت های مردمی که شما را احاطه کرده اند تقلید نماید. احساسات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان مثال وقتی که دیگران خمیازه می کشند شما هم آغاز به خمیازه کشیدن می نمایید. این دقیقا همان فعالیتی است که جسم آغاز به تقلید کردن می کند. شما امکان پذیر است احساسات خودتان را با احساسات دیگران مقایسه نمایید و ببینید چه اتفاقی رخ می دهد که احساسات آن ها به شما نیز سرایت می کند.

    در استرس دست دوم شما به احساسات منفی دیگر مردم که دور و برتان هستند زیادتر حساس می شوید. مسئلهی که در این گونه استرس وجود دارد این است که به ندرت می توان بروز چنین تقویتی را تایید کرد.

    این موضوع تا وقتی که استرس عمیق تر نشده است همواره شناسایی نمی شود. بایست توجه داشته باشید وقتی که جواب های نگرانیی تان آغاز به رخ دادن می کند امکان پذیر است بتوانید آن ها را متوقف نمایید.

    در این مقاله قصد داریم بعضی از علامت های استرس دست دوم را با هم مرور کنیم.

    این ۸ علامت بیان می کند شما استرس دست دوم دارید. قوی ترین سلاح در برابر استرس توانایی ما برای انتخاب فکرها مثبت است.


  • شما می دانید احساس استرس دارید اما نمی توانید آن را شناسایی دهید:

  • استرس دست دوم از خود شما آغاز به رخ دادن نمی کند. این موضوع بدین معنی است که با وجود اینکه می دانید تحت فشار هستید امکان پذیر است باز هم گرفتار سردرگمی شوید زیرا هیچ علتی برای استرستان نمایان نمی نمایید.

    در این تقویت هر چند شخص دیگری تحت استرس است اما شما هم آن را احساس می نمایید. همواره نمی دانید چگونه بایست این احساس را بروز دهید.

    بر اساس گفته روانشناسان اگر نتوانید مرزهای درستی در اطراف خود ایجاد نمایید و اجازه دهید مردم مسئلهتشان را به شما هم هدایت کنند یا در گفتن نه مسئله داشته باشید در ریسک دچار به استرس قرار خواهید داشت.

    ریسکی که در این تقویت وجود دارد این است که زیادتر مردم واقعا در مورد میزان نگرانیشان فکر نمی کنند. آن ها استرس را شناسایی می دهند و عبور می کنند حتی وقتی که نمی توانند احساسات منفی را کنترل کنند و علتی برایش بیابند.

    به همین خاطر بایست اعتماد حاصل نمایید فرق بین استرس دست دوم و استرس متداولی را می دانید و وقتی که دیگران استرس را به شما منتقل می نمایند شناسایی می نمایید و عکس العمل درستی به آن نشان می دهید.


  • متوجه می شوید که همکارتان تحت استرس بیشتری است:

  • همکاری دارید که همیشه به دید تحت استرس باشد؟ این همکار شما استرس و نگرانیش را به شما هم منتقل می کند؟ اگر چنین است شما گرفتار استرس دست دوم خواهید شد. به همین خاطر بایست به دنبال یک شیوه جلوگیری باشید.

    مناسب حالا سوال اینجاست که مناسبترین شیوه برای جلوگیری از بروز چنین تقویتی چیست؟ شما هم مثل دیگر مردم همکارتان را بایست ببینید و کل روز با او تفاکتور داشته باشید. به نکات زیر توجه نمایید:

    • همکارانی که سبب ایجاد و برانگیختن جواب های استرسی در شما می شوند را شناسایی نمایید. هوشیاری قادراست از بروز استرس دست دوم جلوگیری کند.
    • وقتی که همکار دردسرساز خود را شناسایی کردیدتلاش نمایید وقتی که با او می گذرانید را ممحدوده نمایید. به عنوان مثال به او وقت بیشتری برای بحث کردن در مورد مسائل و استرسش را ندهید.
    • خود را برای فشارهای پرهیز ناپذیر مهیا نمایید تا بتوانید آن را مدیریت نمایید و از بدتر شدنش جلوگیری نمایید.

  • به شتاب کارها و وظایف روزانه کاری را انجام می دهید:

  • فقدان وقت یکی از علت ها اصلی بروز استرس در مردم است. اما وقتی که فقدان وقت از طرف رییس و کارفرما ، همکار یا حتی شریک کاری بر شما تحمیل می شود حس و حال آن ها به شما نیز پیشرفت خواهد یافت.

    این موضوع بدین معنی است که افزون بر استرس ها و فشارهای شخصی برای تحویل به موقع کار شما بایست با استرس دست دوم ناخواسته نیز دست و پنجه نرم نمایید.

    اگر همکاری دارید که دوست دارد کارهایش را از قبل برنامه ریزی کند و شما از این ایده تبعیت نمی نمایید برای مواجهه با استرس خود را مهیا نمایید. استرس آن ها شما را هم درگیر خواهد کرد.تلاش نمایید با آن ها صحبت نمایید و تعادلی بین شتاب و چیزی که برای شما امحل پذیر است بیابید.


  • بدبین تر از قبل شده اید:

  • اصلا باارزش نیست قبلا چقدر آدم خوش بینی بوده اید. اگر در کنار مردمی زندگی نمایید که مدام غر می زنند و فکرها منفی دارند شما هم به این درد مبتلا خواهید شد.

    قسمت دردسرساز سرگذشت اینجاست که چنین تقویتی به کندی رخ می دهد و به همین خاطر امکان پذیر است اصلا متوجه بروز چنین اتفاقی نشوید. رفتارهای بد بینانه همواره ریشه در غیر فعال کردن فکرها خوش بینانه دارد.

    اگر دور و بر شما مردمی باشند که تلاش می کنند شما را از خوش بین بودن دور کنند فکرها منفی شان به آرامی بر روی شما هم اثرگذار خواهد بود.

    اگر به طور ناگهانی خود را شخصی بدبین تر از قبل یافتید، مناسبتر است یک قدم به عقب بردارید و موقعیت خود را تحقیق نمایید.

    چرا فکرها مثبت دارا بودن برایتان سختتر شده است؟ کسی شما را به این مسیر هدایت می کند؟ به تغییراتی که در احساساتتان رخ داده مناسب توجه نمایید و ببینید عاملهای خارجی بر روی این تغییرات اثر گذاشته است یا نه.


  • استرسی که شما تجربه می نمایید به دید شدت کمتری دارد:

  • تمام ما خیلی مناسب می دانیم استرس چگونه است و چه احساسی در ما ایجاد می کند. وقتی که خودتان این احساس را تجربه می نمایید امکان پذیر است احساس خستگی یا ناتوانی نمایید. اما استرس دست دوم احساس مختلفی در شما ایجاد می کند.

    در این تقویت احساس می نمایید استرس از شما دور است و شدت کمتری دارد. اما استرس دست دوم را دست کم نگیرید. اگرچه این استرس از دیگران به شما منتقل شده است اما قادراست اثرات بیشتری بر روی جسم داشته باشد.

    این گونه استرس قادر است تمام تاثیرات متداولی که استرس دارد را در زیاد مدت ایجاد نماید. این تاثیرات جملهند از :

    • مسائل گوارشی
    • عدم تعادل کلسترول
    • فقدان خواب
    • تغییر در اشتها و رژیم خوراکی
    • نگرانی

    پس حتی وقتی که احساسات تان شدید نیست یا به دید این تقویت از شما دور است باز هم آن را نادیده نگیرید. مدیریت استرس از ارزش خیلی بیشتری برخوردار است.


  • مغز مه آلود را تجربه می نمایید:

  • بر اساس گفته کارشناسان مغز مه آلود اگرچه به صورت رسمی به عنوان تقویت دکتری تعریف نمی شود اما یک سری از علامت ها به همراه استرس است. این علامت ها جملهند از :

    • از دست دادن حافظه
    • فقدان تمرکز یا توجه
    • ناتوانی در فکر کردن واضح
    • عدم ساوقت یافتگی، فکرها سردرگمی
    • فکرها، احساسات یا ایده های مسئله ساز
    • خستگی ذهنی

    اگر شما نیز این علامت ها را تجربه می نمایید نگاهی به اطراف خود بیندازید. این علامت ها امکان پذیر است به دلیل وجود شخصی باشد که مدام در اطراف شماست و استرس دارد.

    زیادتر اوقات همکاران مسئول ایجاد چنین تقویتی هستند. چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ وقتی که مغز استرس را بر می گزیند، آغاز به ورود به وضعیت زنده ماندن می کند. این موضوع احتیاجمند تمرکز بیشتری است زیرا جسم به نوع ای طراحی شده که تلاش می کند خود را از اسیب ها دور نگه دارد.

    متاسفانه این موضوع بدین معنی است که عملکرد شناختی هر روزه تان هم تحت اثر قرار می گیرد. این علامت های محیطی، جلوی مغز را از تفکر درست می گیرد.


  • دیگر ایده های اصیلی ندارید:

  • اگر رییس یا همکارتان شما را وادار کنند کارها و وظایف موجود را با شتاب به اتمام برسانید، با مسئله مواجه خواهید شد و خلاقیت تان را از دست خواهید داد. در این تقویت به جای اینکه بهره وری تان زیاد شدن یابد از این کارایی کاسته می شود.

    در چنین تقویتی ایده های غیر اصیل و خسته کننده خواهید داشت. نمی توانید به درستی وظایف خود را تکمیل نمایید. بنابراین همکار یا رییس تان زیادتر ازارتان می دهند و همین امر استرس موجود را زیاد شدن می دهد.

    • چیزی که در این تقویت رخ می دهد این است که مغز بر روی زنده ماندن تمرکز می کند چون میزان بالایی از استرس در جسم وجود دارد
    • خلاقیت به وقت و قدرت مغزی بیشتری احتیاج دارد و دربرگیرنده ریسک است.
    • مغز وقتی که احساس استرس یا نگرانی می کند دوست ندارد ریسک کند زیرا ریسک کردن امکان پذیر است نگرانی را بدتر نماید. پس تنها ایده های خسته کننده به ذهن خطور می کند
    • در این تقویت مغز تنها بر روی وظایف تمرکز می کند و خلاقیت از بین می رود. این یکی از علامت های کلیدی استرس دست دوم است.

  • بعضی از مردم امکان پذیر است استرس را در منزل تجربه کنند:

  • تا به حال برایتان پیش آمده است که بچهتان با کوله باری از خستگی و تکالیف درسی از مدرسه به خانه بیاید؟ امکان پذیر است امتحان نهایی در مدرسه داشته باشد یا اینکه همسرتان به دلیل تقویت کاریش استرس بیشتری به منزل بیاورد.

    وقتی که استرس و فکرها منفی ریشه در منزل دارد، گریز کردن از آن خیلی سختتر خواهد بود. منزل جایی است که مردم به طور طبیعی بایست در آن احساس آرامش و امنیت کنند. به همین خاطر استرسی که از منزل سرچشمه می گیرد را نمی توان به راحتی از بین برد.

    بایست به اعضای خانواده اجازه دهید کارها و وظایفشان را در وقت خودشان انجام دهند. اما اگر نتوانند چنین تقویتی را مدیریت کنند قادر نخواهند بود استرس را هم مدیریت نمایند.

    سعی نمایید با مردم در مورد کارها و فکرها اشتباهشان صحبت نمایید و آن ها را از فکرها منفی دور سازید. به آن ها یاری نمایید احساس مثبت تری داشته باشند و بتوانند استرس را کمتر نمایند.


    سخن نهایی:

    استرس دست دوم امکان پذیر است تاثیرات خیلی بیشتری بر روی جسم داشته باشد. وقتی که دور و برتان پر از مردم مضطرب باشند و دائما احساس استرس نمایند، این موضوع قادراست بر روی خلاقیت، تمرکز و فکرها مثبت شما نیز اثر بگذارد.

    با دانستن این علامت ها می توانید احساسات خود را قبل از اینکه دردسرساز شود کنترل ومناسب نمایید. دست و پنجه نرم کردن با استرسی که خودتان دارید به حد به اندازه سخت است. پس خودتان را دربرابر استرس دست دوم هم قرار ندهید.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب استرس دست دوم چیست؟ 8 علامت Secondhand stress و راه معالجه آن | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 9
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه