خصوصیات روغن ماهی - 10 مورد از خاصیت ها قرص روغن ماهی | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 4 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • خصوصیات روغن ماهی - 10 مورد از خاصیت ها قرص روغن ماهی | مجله سلامت یاثار
  • خصوصیات روغن ماهی - 10 مورد از خاصیت ها قرص روغن ماهی | مجله سلامت یاثار


    خصوصیات روغن ماهی برای تندرستی انسان شامل توانایی آن در کم شدن وزن و حاملگی سالم می باشد. همینطور این روغن سبب زیاد شدن باروری و مواظبت از پوست (مخصوصا برای پسوریازیس و آکنه) می شود. روغن ماهی در معالجه خیلیی از مریضی های قلبی، کلسترول بالا، افسردگی، نگرانی، ADHD، سیستم ایمنی ضعیف، سرطان، دیابت، التهاب، آرتریت، IBD، ایدز، مریضی آلزایمر، آشفتگیات چشم، دژنراسیون ماکولا و زخم مورد مصرف قرار می گیرد.

    بیشتر مزایای روغن ماهی را می توان به وجود اسیدهای چرب الزامی امگا ۳ نظیر اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) نسبت داد. دیگر اسید های چرب الزامی در روغن ماهی جملهند از اسید آلفا لینولنیک یا ALA و اسید قدما لینولنیک یا GLA. با اینکه روغن ماهی دارای میزان بیشتری از مواد سودمند است، در مورد برنامه های کاربردی احتمالی آن رایجات و بحث های بیشتری وجود دارد و تمام آن ها دقیق نیستند. به همین خاطر زمان خواندن مطالعات انجام شده در مورد این روغن سودمند، احتیاط نمایید.

    تولید کنندگان ماهی تلاش کرده اند تا آن را به عنوان یک معالجه تمام کاره به بازار عرضه کنند. در دنباله ما مزایای متفاوت روغن ماهی که بعضی از آنان مبتنی بر شواهد علمی ویژه هستند و بعضی نیز تنها بر اساس مطالعات حیوانی بیان شده اند را مورد تحقیق قرار می دهیم. ما توصیه می کنیم که خوانندگان قبل از تصمیم گیری آگاهانه به طور کامل آموزش ببینند، نه اینکه تحت اثر تبلیغات منفی و مثبت در مورد استفاده های مفید روغن ماهی قرار بگیرند.

    خصوصیات روغن ماهی برای تندرستی

    ۱۰ خاصیت روغن ماهی برای تندرستی:

    روغن ماهی اثر بیشتری بر جسم ما دارد، زیرا به کم شدن وزن، مواظبت از پوست، خوب شدن بینایی و دیگر مسائل مربوط به تندرستی که در زیر توضیح داده شده یاری می کند.

    تثبیت تندرستی قلب:

    طبق دید انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایشات بالینی نشان داده اند که امگا ۳ در کم شدن بروز مریضی های قلبی عروقی (CVD) اثربخش است. روغن ماهی یک منشا عالی از امگا ۳ است و درنتیجه ریسک دچار به مریضی های قلبی و آریتمی های قلبی را کم شدن می دهد. همینطور میزان کلسترول بد (LDL) را کم شدن می دهد و میزان کلسترول مناسب (HDL) را زیاد شدن می دهد.

    مقاله مرتبط: مناسبترین مواد خوراکی برای تندرستی قلب

    کم شدن وزن:

    تحقیقات انجام شده توسط پروفسور پیتر هاو در دانشگاه استرالیای جنوبی نشان داده است که روغن ماهی سبب زیاد شدن کارآیی ورزش در تلاش برای کم شدن وزن می شود. داوطلبانی که روغن ماهی را در رژیم خوراکی خود گنجانده بودند، وزن زیادتری را نسبت به کسانی که به طور منظم از این روغن مصرف نکرده بودند، کم شدن دادند. روغن ماهی شامل اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کم شدن وزن یاری می کند، درنتیجه ترکیبی از تمرین فیزیکی و استفاده این روغن به کم شدن سریع چربی جسم یاری می کند.

    معالجه ایدز:

    تحقیقات انجام شده توسط برنامه علوم غذا ای در لکسینگتون بر روی روغن ماهی به عنوان معالجه احتمالی برای ایدز تاکید داشته است. با این حال، یک این تحقیقات به نتیجه ای جامع نرسیده است و احتیاجمند تحقیق های زیادتر است.

    همینطور بخوانید: خصوصیات ماهی برای تندرستی

    کم شدن افسردگی و نگرانی:

    با توجه به وجود اسید های چرب امگا ۳، روغن ماهی برای از بین بردن افسردگی، غم، نگرانی، بی حوصلگی، خستگی ذهنی، استرس، کم شدن میل جنسی، تمایلات خودکشی و دیگر آشفتگیات عصبی سودمند است.

    پژوهشگران در دانشکده دکتری Case University Western University در کلیولند، اوهایو، در نشریه پژوهشی خود با عنوان «روغن ماهی و آشفتگیات دوقطبی: یک معالجه اثربخش اما تست نشده»، بیان می کنند که روغن ماهی قادراست در تثبیت وضعیت و معالجه آشفتگیات دوقطبی سودمند باشد. کشورهایی که در برنامه خوراکی خود از ماهی مصرف می کنند افسردگی کمتری دارند.

    تحقیقات انجام شده نشان داده است وقتی که مردم خوراکی های دریایی شامل مقادیر زیادتری از اسید های چرب امگا ۳ را استفاده کردند،مقدار مرگ و میر و مقدار خشونت در آن ها به مقدار قابل توجهی اندک بود. استفاده ماهی همینطور یک معالجه بدون داروی افسردگی است. یافته های تحقیقات متفاوت نشان می دهد که استفاده ماهی امکان پذیر است برای تندرستی روان خانم ها مفید باشد و ریسک دچار به افسردگی را در این مردم کم شدن دهد.

    مواظبت از چشم:

    به مناسبی شناخته شده است که روغن ماهی توانایی خوب شدن بینایی را دارد. همینطور این ماده در پیشگیری از دژنراسیون ماکولای وابسته با سن سودمند است. مؤسسه ملی چشم در آمریکا قصد دارد یک مطالعه در سراسر کشور برای ارزیابی تاثیر روغن ماهی در معالجه دژنراسیون ماکولا انجام دهد. این مطالعه شواهد علمی قوی تری در مورد مزایای روغن ماهی برای مواظبت از چشم ارائه خواهد داد.

    معالجه مریضی آلزایمر:

    تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا نشان داده است که اسیدهای چرب در معالجه مریضی آلزایمر اثربخش هستند. از آنجا که روغن ماهی یکی از مناسبترین منابع اسیدهای چرب الزامی، از جمله EPA و DHA است، مصرف آن در معالجه مریضی آلزایمر سودمند خواهد بود.

    تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) اثر روغن ماهی به عنوان یک معالجه احتمالی برای مریضی آلزایمر را تایید کرده است. انجمن آلزایمر ماهی هایی که شامل مقادیر بالاتری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را به این بیماران پیشنهاد می کنند زیرا این ها عنوان خط دفاعی در برابر مریضی آلزایمر و زوال عقل عمل کنند.

    مواظبت از پوست:

    روغن ماهی برای خوب شدن وضعیت پوست های خشک خیلی عالی است. این گزینه در معالجه مسائل پوستی متفاوت نظیر اگزما، پسوریازیس، خارش، قرمزی پوست، ضایعات پوستی و بثورات سودمند است. در مورد مریضی پسوریازیس، EPA موجود در روغن ماهی،پرورش و تولید پروتئین های التهابی را با تولید اسید آراکیدونیک ممحدوده می کند. درنتیجه، روغن ماهی نیز قادراست به صورتمحلی برای تسکین پسوریازیس مورد مصرف قرار گیرد.

    استفاده منظم کپسول های روغن ماهی به حفظ رطوبت پوست یاری می کند. برخی از مردم نیز ادعا می کنند که این روغن در پیشگیری از آفتاب سوختگی سودمند است، اما تحقیقات انجام شده این موضوع را تایید نمی کند.

    روغن ماهی چه فایده هایی دارد؟

    معالجه آکنه:

    روغن ماهی یک معالجه مؤثر برای آکنه است. EPA موجود در روغن ماهی قادراست مانع از تشکیل آندروژن شود که قادراست بر تشکیل چربی در فولیکول های مو اثر بگذارد و منجر به آکنه گردد.

    یاری در معالجه سرطان:

    این روغن در کم شدن وزن در بیمارانی که از سرطان لوزالمعده رنج می برند سودمند است. مکمل های آن قادراست برای بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی وابسته با سرطان سودمند باشد.

    کنترل دیابت:

    بیماران مبتلا به دیابت گونه دوم، آماده دچار به مریضی های قلبی-عروقی نظیر مریضی های قلبی عروقی، آترواسکلروز و سکته مغزی هستند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد روغن ماهی را برای کم شدن مقدار تری گلیسیرید در بیماران مبتلا به دیابت سودمند دانسته است.

    استفاده بیشتر روغن ماهی چه عوارضی دارد؟

    پیامد جانبی روغن ماهی:

    اگرچه روغن ماهی دارای منافع خیلیی است، استفاده بیش از اندازه آن امکان پذیر است سبب حساسیت و پیامد جانبی شود. به ویژه مردمی که به خوراکی های دریایی و ماهی حساس هستند، تاثیراتی نظیر کهیر و تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را تجربه می کنند.

    در صورت استفاده بیش از اندازه، امکان پذیر است شخص تنفس بد، ناراحتی معده، مدفوع شل، خلط، تهوع، ضربان قلب نامنظم و مریضی مزمن را تجربه کند. اعتماد حاصل نمایید که زیادتر از میزان پیشنهاد شده استفاده ننمایید و در صورت حساسیت به ماهی، از استفاده آن پرهیز می نمایید. اجازه دهید بعضی از پیامد جانبی را با هم مرور کنیم:

    بچه ها: استفاده بیش از اندازه روغن ماهی توسط بچه ها قادراست به بازتاب های آلرژیک نظیر خارش، عطسه یا سرفه خشک منجرشود و همینطور امکان پذیر است سیستم ایمنی جسم آنان را تضعیف نماید.

    خانم ها باردار: با وجود اینکه روغن ماهی دارای مزایایی برای خانم ها باردار است اما محتوای جیوه موجود در آن قادراست به حافظه، توانایی شنوایی، مهارت های شناختی و بینایی بچه ضرر برساند.

    افسردگی و آشفتگی دوقطبی: هرچند این روغن میتواند در تندرستی روان اثربخش باشد اما استفاده بیش از اندازه روغن ماهی امکان پذیر است نشانه ها افسردگی و آشفتگی دوقطبی را زیاد شدن دهد.

    سرطان و مریضی کبد: اگر از دیابت، سرطان و مریضی کبد رنج می برید، از استفاده بیش از اندازه پیشگیری نمایید زیرا امکان پذیر است این مریضی را بدتر کند.

    دیابت و فشار خون پایین: استفاده بیش از اندازه روغن ماهی قادراست میزان فشار خون را به پایین تر از میزان طبیعی کم شدن دهد.

    احتیاط در استفاده دوز روغن ماهی:

    دوز بیش از اندازه روغن ماهی قادراست آلرژی و تاثیرات جانبی بر جسم داشته باشد. افزون بر این، اگر تقویت ویژهی دارید، روغن ماهی قادراست مسئله ساز باشد درنتیجه ضروری است مکمل های روغن ماهی را با احتیاط استفاده نمایید. افزون بر این، روغن ماهی را می توان در گونه های متفاوت استفاده کرد. همینطور می توان این روغن را در قالب مکمل های خوراکی متمرکز مثل مایع، قرص، کپسول، قرص یا ژل نرم وارد جسم نمود. همینطور، درجات دارویی متفاوتی از این روغن وجود دارد. ضروری نیست به طور مداوم روغن ماهی دارویی یا حتی مکمل ها را استفاده نمایید. شما همینطور بایست با پزشک خود مشورت نمایید تا دوز و گونه استفاده را تایید نماید.

    بایست روغن های گیاهی را با روغن ماهی جانشین کنیم؟

    پاسخ کوتاه، نه است. وب سایت های خیلیی وجود دارد که پیشنهاد می کنند مردم به منظور زیاد شدن مقدار استفاده اسیدهای چرب امگا ۳ از روغن ماهی به جای روغن سبزیجات مصرف کنند. روغن ماهی منشا مناسبی از اسیدهای چرب الزامی امگا ۳ است و بایست استفاده شود، اما لزوما این موضوع بدین معنی نیست که بایست روغن های گیاهی را با روغن ماهی جانشین نمایید.

    سه گونه اسید چرب امگا ۳ وجود دارد: اسید آلفا لینولنیک (ALA)، اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA). هر سه مورد برای جسم باارزش هستند. منابع گیاهی از جمله روغن تخم کتان، روغن سویا، روغن شاهدانه، روغن کانولا، روغن گردو ، چیا و توفو از ALA پربار هستند. جسم انسان توانایی تبدیل ALA به DHA و EPA را دارد، هرچند ممحدودهیت های ویژهی برای این تبدیل وجود دارد.

    چقدر روغن ماهی برای جسم خوب است؟

    روغن ماهی را می توان به یاری شیوه های متفاوت نظیر کپسول استفاده کرد یا می توان در خوراکی های هر روزه از آن مصرف نمود. دوز استفادهی نبایست بیش از ۳ کپسول روغن ماهی در روز باشد. ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی شامل محدوده ۳۰۰ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ است درنتیجه شما می توانید از این میزان روغن ماهی در نوبت های خوراکی خود مصرف نمایید. استفاده هر روزه ۳۰۰۰ میلی گرم یا کمتر برای تمام ایمن است. خانم ها باردار و شیرده می توانند محدوده ۳۲۰۰ میلی گرم در روز استفاده کنند.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب خصوصیات روغن ماهی - 10 مورد از خاصیت ها قرص روغن ماهی | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 28
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه