مرکبات کدامند؟ خصوصیات و پیامد میوه های خانواده مرکبات | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 4 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • مرکبات کدامند؟ خصوصیات و پیامد میوه های خانواده مرکبات | مجله سلامت یاثار
  • مرکبات کدامند؟ خصوصیات و پیامد میوه های خانواده مرکبات | مجله سلامت یاثار


    میوه های خانواده مرکبات عمدتا به دلیل عطر و مزه شان شناخته شده هستند، اما صرف دید از دادن این مزه به دسرها، آشامیدنی ها و خوراکی ها، این میوه ها لبریز از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های باارزش هستند.

    جالب است بدانید که تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که سوپرفودهای مرکبات طیف وسیعی از مزایای تندرستی چشمگیر را ارائه می کنند. از جنگیدن باپرورش سرطان گرفته تا مقاومت با سنگ کلیه، مزایای خیلی بیشتری وجود دارد که ما را مجاب می کند میوه های خانواده مرکبات را در رژیم خوراکی هر روزه مان بگنجانیم و افزون بر بهره مندی از مزه بی نظیر آن ها، در راستای سالم تر بودن قدمی برداریم.

    آیا میوه های خانواده مرکبات را می شناسید؟ می خواهیم در این مطلب به معرفی این خانواده خوش مزه از میوه ها، خاصیت ها، پیامد جانبی و چندین دستورالعمل برای اضافه کردن آن ها به رژیم خوراکی بپردازیم. با ما همراه باشید.


    منظور از میوه های خانواده مرکبات چیست؟

    مرکبات گروهی از میوه ها هستند که متعلق به خانواده Rutaceae یا سدابیان هستند. این میوه ها از درختان و بوته های مرکبات گلدار گرفته می شوند که بومی خیلیی از مناطق آسیا و استرالیا هستند و در سراسر جهان کشت می شوند.

    از مرکباتی نظیر لیموشیرین و یا پرتقال که دیگر تمام ما می شناسیم گرفته تا گونه هایی از مرکبات نظیر بالنگ و پوملو یا همان گریپ فروت چینی که کمتر شناخته شده هستند، تمام این میوه‌ها به دلیل پوست ضخیم و مزه منحصر به شخص شان برجسته هستند.

    اگرچه نمایانات جزئی غذا ای قادراست بین میوه های این خانواده اندکی مختلف باشد، اما مرکبات به طور متداول دارای فیبر، ویتامین سی و آنتی اکسیدان های باارزش هستند. با میوه های خانواده مرکبات می توانید افزون بر اضافه کردن مزهی معطر و دلچسب به اسموتی ها، سس ها و خوراکی های جانبی، از آن ها برای آماده آب میوه، مربا و مارمالاد نیز مصرف نمایید.

    مزیتن میوه های خانواده مرکبات:

    تمام ما میوه های معروف خانواده مرکبات نظیر پرتقال، لیمو شیرین و یا گریپ فروت را می شناسیم، اما در این بین میوه هایی نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده هستند. در فهرست زیر باارزش ترین میوه های این خانواده را نام می بریم:

    • پرتقال تلخ (Bitter orange)
    • پرتقال خونی (Blood orange)
    • دست بودا (Buddha hand)
    • کلمانتین (Clementine)
    • بالنگ (Citron)
    • گریپ فروت (Grapefruit)
    • کامکوات یا پورنج (Kumquat)
    • لیمو شیرین
    • لیمو ترش
    • پرتقال ماندارین (Mandarin orange)
    • پرتقال
    • پوملو (Pomelo)
    • پرتقال سویل (Seville oranges)
    • تانجلو (Tangelo)
    • نارنگی (Tangerine)
    • میوه اوگلی (Ugli fruit)
    • میوه یوزو (Yuzu fruit)

    خاصیت ها تندرستی میوه های خانواده مرکبات

    اغلب میوه های این خانواده لبریز از فیبر، آنتی اکسیدان ها و منابع پربار از ریز غذایی ها است. طبق تحقیقات انجام شده، میل کردن یک یا دو میوه از این خانواده در طول روز، قادراست تمام چیز از تندرستی گوارشی گرفته تا عملکرد مغز، را خوب شدن قسمتد. در بخش زیر به بعضی از باارزشترین خاصیت ها این میوه ها می پردازیم:


  • از تندرستی گوارشی پشتیبانی می کند

  • همانطور که در بخش های بالاتر گفتیم، میوه های این خانوده، لبریز از فیبر هستند. فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم است که به تثبیت تندرستی روده یاری می کند. افزون بر افزودن به حجم مدفوع برای پیشگیری از یبوست، فیبر نشان داده که چندین جنبه دیگر از تندرستی گوارشی را نیز خوب شدن می قسمتد. به طور ویژه، مطالعات نشان می دهد که زیاد شدن میزان فیبر استفادهی شما، قادراست در برابر تقویتی نظیر بواسیر، ریفلاکس اسید و دیورتیکولیت از بدنمراقبت کند.

    افزون بر این مرکبات شامل گونه های ویژهی از فیبر شامل پکتین هستند که به عنوان پری بیوتیک عمل می کند. پری بیوتیک ها بهپرورش باکتری های سودمند در روده، که می توانند تمام چیز از التهاب گرفته تا جذب مواد غذایی و… را تحت اثر قرار دهند، نیز یاری می کنند.

    همینطور بخوانید: خوراکی های سودمند برای تندرستی روده
  • در برابر سنگ کلیه از بدنمراقبت می کند

  • سنگ کلیه زمانی رخ می دهد که رسوب معدنی سخت در پوشش داخلی کلیه ها ایجاد شده و سبب ایجاد نشانه های همانند درد، وضعیت تهوع، استفراغ و خون در ادرار می شود. اگرچه این سنگ ها گونه های متفاوت دارند و امکان پذیر است به علت ها متفاوت هم ایجاد شوند، اما اکثر زمانی این اتفاق رخ می دهد یا به اصطلاح کلیه سنگ ساز می شود که میزان سیترات در ادرار خیلی کم می شود.

    بعضی تحقیقات نشان داده اند که مرکبات می توانند میزان سیترات ادرار را زیاد شدن داده و مانع از تشکیل سنگ کلیه شوند. از این گذشته، مطالعات حاکی از آن است که میل کردن مقادیر زیادتر میوه های خانواده مرکبات قادراست با ریسک کمتر دچار به سنگ کلیه در طی وقت وابسته باشد.


  • باپرورش سلول های سرطانی جنگیدن می کند

  • میوه های خانواده مرکبات لبریز از آنتی اکسیدان هایی هستند که مواد سودمندی برایمراقبت در برابر ضرر سلولی و جنگیدن با استرس اکسیداتیو هستند. تصور می شود که آنتی اکسیدان ها اثر اساسی در تندرستی و دچار به مریضی ها دارند و بعضی تحقیقات نشان می دهد که می توانند در پیشگیری از دچار به خیلیی از مریضی های مزمن از جمله سرطان اثربخش باشند.

    مطالعات متعدد ثابت کرده اند که ترکیب مرکبات زیادتر در رژیم خوراکی شما قادراست با ریسک کمتر دچار به گونه های ویژهی از سرطان ها در رابطه باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داد که زیاد شدن استفاده مرکبات، ریسک دچار به سرطان مری را کم شدن می دهد. این در حالی است که تحقیقات دیگر، استفاده بیش تر مرکبات را با ریسک کمتر دچار به سرطان های ریه، معده، پستان و لوزالمعده وابسته کرده است.


  • عملکرد مغز را خوب شدن می قسمتد

  • طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، خیلیی از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و پلی فنول های موجود در میوه های خانواده مرکبات سبب تثبیت عملکرد مغز و کم شدن افت شناختی می شوند. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ در ایتالیا خاطرنشان کرد که فلاونوئیدهای موجود در مرکبات می توانند به طور بالقوه در برابر آشفتگیات عصبی نظیر آلزایمر، پارکینسون و اسکلروز چندگانه از مغزمراقبت کنند.

    اگرچه تحقیقات زیادتری برای ارزیابی دقیق در مورد تأثیر میوه های خانواده مرکبات بر روی این تقویت ویژه مورد احتیاج است، اما یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی Clinical Nutrition گزارش داد که در یک مطالعه هشت هفته ای، بزرگسالان مسنی که در این مدت، هر روزه آب پرتقال نوشیده بودند، در مقایسه با یک گروه کنترل، پیشرفت هایی در عملکرد مغز شاهد بودند. به طور مشابه، یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که استفاده زیادتر مرکبات با زیاد شدن عملکرد شناختی در بیش از ۲۰۰۰ سالخورده همراه بوده است.


  • روند کم شدن وزن را خوب شدن می قسمتد

  • در حالی که مرکبات لبریز از فیبر هستند اما میوه های کم کالری ای هستند. در صورتی که به دنبال کم کردن وزن تان هستید، گنجاندن این میوه ها در رژیم خوراکی تان یک انتخاب عالی برای رسیدن به این هدف است. زیادتر میوه های این خانواده به طور ویژه لبریز از پکتین هستند، پکتین گونهی فیبر محلول است که طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده با تثبیت احساس سیری و مهار میل شدید برای پشتیبانی از کم شدن وزن سودمند هستند.

    جالب است بدانید که یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در PLoS Medicine ، که بیش از ۱۳۳۰۰۰ زن و مرد را به مدت ۲۴ سال مورد مراقبت و نگهداری گرفته بود، گرفتن که زیاد شدن استفاده میوه های خانواده مرکبات با کم شدن ریسک زیاد شدن وزن در طول وقت وابسته بوده است. در همین حال، مطالعات دیگر نیز نشان می دهند که عصاره میوه های مرکبات می توانند به پیشگیری از زیاد شدن وزن و جمع شدنچربی در حیوانات یاری کنند.


  • تندرستی قلب را ارتقا می قسمتد

  • آیا می دانستید که مریضی های قلبی به عنوان یکی از علت ها اصلی مرگ و میر، یک بی قراری عمده برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است؟ خوشبختانه، ایجاد چند تغییر ساده در رژیم خوراکی شما قادراست چندین فاکتور ریسک مریضی قلبی را کم شدن داده و به تثبیت تندرستی قلب یاری کند.

    به عنوان مثال، در یک تحقیق که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده، نمایان شد که استفاده گریپ فروت قادراست به کم شدن فشار خون سیستولیک (انقباضی) یاری کند، این اثر در کم شدن فشار خون سیستولیک قادراست بهمراقبت در برابر مریضی های قلبی و سکته مغزی سودمند باشد.

    تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که بعضی از مواد موجود در میوه های خانواده مرکبات می توانند به کم شدن سطوح کلسترول و تری گلیسیرید یاری کنند. هر دو این ها، فاکتور ریسکی برای مریضی های قلبی محسوب می شوند.

    همینطور بخوانید: مناسبترین غذا ها برای تندرستی قلب
    ریسکات و پیامد جانبی مرکبات

    با اینکه میوه های خانواده مرکبات با فهرست زیاد از خاصیت ها تندرستی وابسته بوده‌ اند، اما باارزش است به یاد داشته باشید که تمام گونه های میوه‌ های این خانواده با هم یکسان نیستند. آب این میوه ها، به طور ویژه شامل میزان بیشتری شکر است و از محتوای فیبر موجود در میوه کامل، می کاهد. در مقایسه با میوه کامل، آب ِ میوه به طور قابل ‌توجهی کالری بالاتری دارد که این می‌ تواند به زیاد شدن وزن منجر شود. درنتیجه برای بهره مندی کامل از خاصیت ها میوه های این خانواده، مناسبتر است میل کردن میوه کامل را جانشین میل کردن آب میوه نمایید.

    افزون بر این، میوه های خانواده مرکبات دارای میزان خیلی زیادتری سیتریک اسید نسبت به میوه های غیر مرکبات هستند که قادراست به مرور وقت مینای دندان را از بین برده و ریسک کرم خوردگی دندان را زیاد شدن دهد. به همین علت، باارزش است که استفاده خود را در حد اعتدال نگه داشته و از گونه های میوه ها و سبزیجات دیگر به عنوان قسمتی از یک رژیم خوراکیمناسب لذت ببرید.

    یکی دیگر از مواردی که بایست مد دید داشته باشید این است که بعضی از میوه های این خانوده، امکان پذیر است با استفاده بعضی از داروها تداخل داشته باشند. به طور ویژه، گریپ فروت، تانجلو و پرتقال سویل شامل ماده شیمیایی معروف به فورانوکومارین (Furanocoumarin) هستند که قادراست فعالیت آنزیم ویژهی که برای تجزیه بعضی از داروها نظیر استاتین و بنزودیازپین ضروری است، را مسدود کند.

    اگر داروهای تجویزی استفاده می نمایید، جهت پیشگیری از تداخلات گفته شده، حتما قبل از استفاده میوه های خانواده مرکبات با دکتر تان مشورت نمایید.

     


    دستورالعمل ها

    میوه های خانواده مرکبات یک گزینه عالی برای اضافه کردن یک عطر دلپذیر به سالادها، سس ها و خوراکی های جانبی هستند. اضافه کردن این میوه ها به اسموتی ها، دسر ها و … نیز راهکار مناسبی برای بهره مندی از خاصیت ها آن ها و تجربه ترکیب مزه های بی نظیر است. در بخش زیر چند گزینه برای گنجاندن میوه های خانواده مرکبات در رژیم خوراکی تان نام می بریم:

    • سالاد کلم پیچ و گریپ فروت
    • پای لیمو ترش (Lime Pie)
    • کلمانتین و مرغ با چاشنی پنج ادویه
    • آشامیدنی ترکیبی هویج، پرتقال و زنجبیل

    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب مرکبات کدامند؟ خصوصیات و پیامد میوه های خانواده مرکبات | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 20
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه