خصوصیات ماش - 10 فایده شگفت انگیز دانه ماشت برای تندرستی | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 1 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • خصوصیات ماش - 10 فایده شگفت انگیز دانه ماشت برای تندرستی | مجله سلامت یاثار
  • خصوصیات ماش - 10 فایده شگفت انگیز دانه ماشت برای تندرستی | مجله سلامت یاثار


    لوبیای مانگ (Vigna radiata) دانه کوچک و سبزی است که به خانواده حبوبات تعلق دارد. ما این دانه را تحت عنوان ماش می شناسیم. از قرن ها پیش کاشت این دانه رواج داشته است. اگرچه مانگ یا همان ماش بومی هند محسوب می شود اما بعد از آن کاشت آن به چین و مناطق متفاوت آسیای جنوب شرقی نیز گسترش یافت.

    مصرف ماش تگونه خیلی بیشتری دارد و به طور متداول در سالادها، سوپ ها و خوراکی های سرخ شده مصرف می شود. آن ها از دید اهمیت خوراکی لبریز از مواد غذایی هستند و اعتقاد بر این است که به جلوگیری از خیلیی از مریضی ها یاری می کنند.

    در این مطلب به ۱۰ مورد از باارزش ترین خصوصیات و مزایای تندرستی این عضو از خانواده حبوبات می پردازیم. با مجله تندرستی همراه باشید.


  • لبریز از مواد غذایی سالم است

  • ماش لبریز از ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان (۲۰۲ گرم) ماش پخته شده شامل:

    • کالری: ۲۱۲
    • چربی: ۰.۸ گرم
    • پروتئین: ۱۴.۲ گرم
    • کربوهیدرات: ۳۸.۷ گرم
    • فیبر: ۱۵.۴ گرم
    • فولات(B9) : 80٪ از مقدار استفاده هر روزه مرجع (RDI)
    • منگنز: ۳۰٪ از RDI
    • منیزیم: ۲۴٪ از RDI
    • ویتامین B1: 22٪ از RDI
    • فسفر: ۲۰٪ از RDI
    • آهن: ۱۶٪ از RDI
    • مس: ۱۶٪ از RDI
    • پتاسیم: ۱۵٪ از RDI
    • روی: ۱۱٪ از RDI
    • ویتامین های B2 ، B3 ، B5 ، B6 و سلنیوم

    ماش یکی از مناسبترین منابع پروتئین گیاهی به شمار می رود. این دانه سودمند، لبریز از اسیدهای آمینه الزامی، نظیر فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژنین و موارد دیگر است. اسیدهای آمینه الزامی آن دسته ای از آمینواسیدها هستند که جسم به تنهایی قادر به تولید آنان نیست.

    جالب است بدانید که وقتی که ماش جوانه می زند، مواد خوراکی آن نیز تغییر می کنند، به این صورت که ماش جوانه زده کالری کمتر و آمینواسید و آنتی اکسیدان زیادتری نسبت به شکل اصلی آن دارد. افزون بر این، جوانه زدن میزان اسید فیتیک، که به عنوان یک  آنتی نوترینت شناخته می شود، را کم شدن می دهد. آنتی نوترینت ها می توانند جذب مواد معدنی نظیر روی، منیزیم و کلسیم را کم شدن دهند.

    همینطور بخوانید: جدول کالری حبوبات پخته و خام

  • میزان بالای آنتی اکسیدان ماش قادراست ریسک دچار به مریضی های مزمن را کم شدن دهد

  • ماش شامل خیلیی از آنتی اکسیدان های سالم، از جمله اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، کافئیک اسید، سینامیک اسید و دیگر موارد است. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن مولکول های زیان آور معروف به رادیکال های آزاد یاری می کنند. ضرر سلولی دراثر رادیکال های آزاد امکان پذیر است با التهاب مزمن، مریضی های قلبی، گونه های سرطان ها و مریضی های دیگر وابسته باشد.

    مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در ماش، می توانند ضرر رادیکال آزاد مربوط بهپرورش سرطان در سلول های ریه و معده را خنثی کنند.

    جالب است که ماش جوانه زده دارای فایده آنتی اکسیدانی چشمگیر تری است و امکان پذیر است حتی شامل شش برابر آنتی اکسیدان زیادتری نسبت به دانه های متداولی ماش باشد.

    با این حال، زیادتر تحقیقات در مورد توانایی جنگیدن با مریضی نسبت داده شده به آنتی اکسیدان های ماش، حاصل مطالعات آزمایشگاهی است و برای با قطعیت صحبت کردن در این مورد به تحقیقات انسانی زیادتری احتیاج است.


  • آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش از سکته مغزی جلوگیری می کنند

  • در خیلیی از کشورهای آسیایی سوپ ماش هموارهً در روزهای گرم تابستان استفاده می شود. این کار به این خاطر است که ماش دارای خصوصیات ضد التهابی است که بهمراقبت در برابر گرمازدگی، درجه حرارت بالای بدن، تشنگی و موارد دیگر یاری می کند.

    مطالعات حیوانی نشان داده اند که این آنتی اکسیدان های موجود در سوپ ماش امکان پذیر است از سلول ها در برابر صدمات دراثر رادیکال های آزاد که در زمان سکته مغزی ایجاد می شود،مراقبت کنند. گفته می شود که تحقیقات خیلی اندکی در زمینه ماش و گرمازدگی انجام شده است، درنتیجه برای نتایج واقع بینانه تر احتیاج به تحقیقات و مطالعات زیادتری است.


  • امکان پذیر است میزان کلسترول LDL “بد” را و ریسک مریضی قلبی را کم شدن دهد

  • کلسترول بالا، به ویژه کلسترول LDL “بد”، قادراست ریسک دچار به مریضی های قلبی را زیاد شدن دهد. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهد که ماش قادراست دارای خصوصیاتی باشد که قادر به کم شدن کلسترول LDL باشد.

    به عنوان مثال، مطالعات حیوانی نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در ماش می توانند کلسترول LDL خون را کم شدن داده و ذرات LDL را از تفاکتور با رادیکال های آزاد ناپایدارمراقبت کنند.

    افزون بر این، تحقیق ۲۶ مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داد که میل کردن یک نوبت هر روزه (محدوده ۱۳۰ گرم) حبوباتی همانند ماش، مقدار کلسترول LDL خون را به مقدار قابل توجهی کم شدن می دهد.

    تجزیه و تحلیل ۱۰ مطالعه دیگر نیز حاکی از آن است که یک رژیم خوراکی شامل حبوبات بی‌شمار (به استثنای سویا) قادراست میزان کلسترول LDL خون را تقریباً ۵٪ کم شدن دهد.


  • لبریز از پتاسیم، منیزیم و فیبر است که قادراست فشار خون را کم شدن دهد

  • تخمین زده می شود که از هر سه بزرگسال آمریکایی، یک نفر دارای فشار خون بالا است. فشار خون بالا یک مسئله جدی و تهدید کننده تندرستی است زیرا قادر است شخص را دربرابر مریضی های قلبی (دلیل اصلی مرگ و میر در جهان) قرار دهد.

    ماش قادراست در کم شدن فشار خون اثربخش عمل کند. این عضو از خانواده حبوبات منشا مناسبی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است. مطالعات، هریک از این مواد غذایی را با کم شدن ریسک فشار خون بالا وابسته کرده است.

    افزون بر این، تجزیه و تحلیل هشت مطالعه نشان داد که استفاده زیادتر حبوباتی نظیر لوبیای مانگ یا همان ماش، سبب کم شدن فشار خون در هر بزرگسالان چه با فشار خون بالا و چه بدون فشار خون بالا می شود.

    جالب است بدانید که مطالعه روی حیوانات نشان داده که پروتئین های ویژه موجود در ماش قادر به مهار آنزیم هایی هستند که به طور طبیعی فشار خون را بالا می برند. با این حال، هنوز نمایان نیست که این پروتئین ها چه اثری می توانند بر فشار خون در انسان داشته باشند و برای اطلاعات زیادتر در این مورد به تحقیقات زیادتری احتیاج است.


  • فیبر و نشاسته مقاوم در ماش قادراست به تندرستی گوارش یاری کند

  • ماش شامل مواد غذایی متگونهی است که برای تندرستی گوارش و هضم خیلی سودمند هستند. این دانه ها فیبر بیشتری دارند و در هر فنجان(۲۰۲ گرم) پخته شده از آن محدوده ۱۵.۴ گرم فیبر وجود دارد. ماش شامل گونهی فیبر محلول به نام پکتین است که قادراست با شتاب قسمتیدن به حرکت مواد خوراکی از طریق روده، نظم حرکات روده را حفظ کند.

    ماش نیز نظیر دیگر حبوبات شامل نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم هنظیر فیبر محلول عمل می کند، زیرا به غذا باکتری های روده سالم شما یاری می کند. باکتری ها پس از هضم آن، آن را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، به ویژه بوتیرات تبدیل می کنند.

    مطالعات نشان می دهد که بوتیرات از خیلیی جهات تندرستی گوارش را تثبیت می کند. به عنوان مثال، قادراست سلولهای روده بزرگ شما را غذا کند، دفاع ایمنی روده را تثبیت کرده و حتی ریسک دچار به سرطان روده بزرگ را نیز کم شدن دهد. از این گذشته، به دید می رسد که هضم کربوهیدرات موجود در ماش آسانتر از هضم آن در دیگر حبوبات است. درنتیجه، در مقایسه با دیگر گونه های حبوبات، ماش احتمال نفخ کمتری دارد.


  • ترکیب مواد غذایی آن قادراست میزان قند خون را پایین بیاورد

  • در صورت عدم معالجه، قند خون بالا قادراست یک مسئله جدی برای تندرستی باشد. قند خون بالا خصیصه بارز دیابت است و قادراست با مریضی های مزمن دیگری نیز در رابطه باشد. به همین علت کارشناسان از مردم می خواهند که میزان قند خون خود را در ممحدودهه سالم نگه دارند.

    ماش دارای چندین فایده است که به پایین حفظ کردن قند خون یاری می کند. این دانه ها از دید فیبر و پروتئین خیلی پربار هستند و به کندتر شدن آزاد شدن قند در جریان خون یاری می کنند.

    مطالعات حیوانی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش، می توانند میزان قند خون را کم شدن داده و به انسولین یاری کنند تا به طور اثربخشتری کار کند.


  • قادراست با سرکوب گرسنگی و بالا بردن هورمون های سیری، سبب کم شدن وزن شود

  • لوبیای مانگ لبریز از فیبر و پروتئین هایی است که قادراست به شما در کم شدن وزن یاری کند. طبق مطالعات انجام شده، فیبر و پروتئین می توانند هورمون های گرسنگی نظیر گرلین را سرکوب کنند.

    افزون بر این، مطالعات زیادتر نشان داده اند که هر دو ماده غذایی می توانند ترشح هورمون هایی نظیر پپتید YY، GLP-1 و کولسیستوکینین که سبب می شوند احساس سیری نمایید را ترغیب کنند.

    تحقیق ۹ مطالعه نشان داد که مردم بعد از میل کردن حبوباتی نظیر لوبیا ۳۱ درصد احساس سیری زیادتری نسبت به بعد از میل کردن دیگر خوراکی های اصلی نظیر ماکارونی و نان دارند.


  • اسید فولیک موجود در ماش قادراست از بارداری سالم پشتیبانی کند

  • اغلب به زنان پیشنهاد می شود در دوران بارداری میزان بیشتری خوراکی های لبریزاز اسید فولیک استفاده کنند.

    اسید فولیک برایپرورش و پیشرفت بهینه جنین الزامی است. با این حال، زیادتر زنان به اندازه به اندازه اسید فولیک گرفتن نمی کنند، که این عدم گرفتن اسید فولیک با ریسک زیادتر کاستی زمان تولد وابسته است.

    ماش ۸۰ درصد از مقدار اسید فولیک پیشنهاد شده هر روزه را از یک فنجان ماش پخته شده (۲۰۲ گرم) فراهم می کند. پربار بودن ماش از دید آهن، پروتئین و فیبر خیلی بیشتر نیز یکی دیگر از خصوصیت های این دانه مفید است. آهن، پروتئین و فیبر مواد معدنی هستند که خانم ها در دوران بارداری به آنان احتیاج زیادتری دارند.

    با این حال، زنانی باردار بایست از میل کردن جوانه ماش خام پیشگیری کنند، زیرا امکان پذیر است باکتری هایی را که می توانند سبب عفونت شوند، به همراه داشته باشد.


  • اضافه کردن آن به رژیم خوراکی متگونه و آسان است

  • ماش مزهی خوشمزه دارد و برای اضافه کردن به رژیم خوراکی شما گزینه متگونه و راحتی است. به راحتی می توانید آن را به هرگونه سالاد یا سوپ مطلوب تان اضافه کرده و از مزه و مزایای بی نظیرش بهره مند شوید. برای پخت آن، ضروری است آن را محدوده ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب خصوصیات ماش - 10 فایده شگفت انگیز دانه ماشت برای تندرستی | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 19
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه