خصوصیات امگا 6 - مزایا و پیامد امگا6 برای بدن | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 18 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • خصوصیات امگا 6 - مزایا و پیامد امگا6 برای بدن | مجله سلامت یاثار
  • خصوصیات امگا 6 - مزایا و پیامد امگا6 برای بدن | مجله سلامت یاثار


    امگا ۶ یک اسید چرب الزامی است که برای تندرستی مطلوب ضروری است اما نقادراست به تنهایی توسط جسم تولید شود. اسیدهای چرب امگا ۶ نظیر امگا ۳ اسیدهای چرب الزامی هستند که تنها از طریق خوراکی و مکمل به دست می ‌آیند. اسیدهای چرب امگا ۶ برای مغز خیلی باارزش هستند و درپرورش و تکامل اثر اساسی ایفا می ‌کنند.

    با این وجود این اسید چرب غیر اشباع (PUFA) زیادتر از حفظ مغز در نظم مناسب جسم اثربخش است. افزون بر این، امگا ۶پرورش پوست و مو را برانگیختن می‌ کند، تندرستی استخوان را حفظ می‌ کند، به مرتب کردن متابولیسم یاری می‌ کند، سیستم تولید مثل را سالم نگه می ‌دارد و این فهرست همچنان دنباله دارد و خاصیت های خیلی دیگری هم دارد.

    با این تقویت آیا اسیدهای چرب امگا ۶ برای شما سودمندند؟ این چیزی است که شما بایست در مورد این اسید چرب الزامی و اینکه چگونه بر تندرستی شما اثر می ‌گذارد، بدانید. با ما همراه باشید تا به جواب تمام سوال هایتان برسید.

    مزایای اسیدهای چرب امگا ۶

    1. به کم شدن درد عصب یاری می کند.

    مطالعات نشان می دهد که مصرف اسید قدما لینولینیک (GLA) – یک گونه اسید چرب امگا ۶ – امکان پذیر است نشانه ها درد عصب را در مردم مبتلا به نوروپاتی دیابتی در درازمدت کم شدن دهد. نوروپاتی دیابتی گونهی ضرر عصبی است که می ‌تواند بنابراین دیابت با کنترل ضعیف اتفاق بیفتد.

    یک مطالعه در مجله “مواظبت دیابت” نشان داد که گرفتن GLA به مدت یک سال به مقدار قابل‌ توجهی در کم شدن نشانه ها نوروپاتی دیابتی در مقایسه با دارونما، اثربخشتر بود. گرچه تحقیقات زیادتری مورد احتیاج است، اما این می ‌تواند تاثیرات گسترده‌ ای داشته باشد و امکان پذیر است برای مردمی با تقویت متفاوت با درد عصب، از جمله سرطان و HIV سودمند باشد.

    1. امکان پذیر است آرتریت روماتوئید را معالجه کند.

    آرتریت روماتوئید یک مریضی مزمن التهابی است که با نشانه ها ورم مفاصل مثل درد مفاصل، سفتی و ورم مفاصل نمایان می ‌شود. اگر چه معالجه قدیمی همواره شامل مصرف داروهای تجویزی و معالجه فیزیکی است، گونه های ویژه ‌ای از اسیدهای چرب امگا ۶ می توانند به کم شدن نشانه ها یاری کنند.

    به طور ویژه، “روغن پامچال شب” از دانه‌ های گیاهی بومی آمریکا به دست می آید و شامل ۷ تا ۱۰ درصد GLA است. شواهد اولیه حاکی از آن است که روغن پامچال شب امکان پذیر است درد، تورم و سفتی صبح را کم شدن دهد. روند نمایان شدن اثرات امکان پذیر است ۶ ماه طول بکشد، اما امکان پذیر است در واقع روند پیشروی این مریضی را متوقف نکند، که به این معنی است که هنوز هم امکان پذیر است ضرر‌ های مفصلی رخ دهد.

    برای معالجه آرتریت روماتوئید، بنیاد آرتروز گرفتن هر روزه ۵۴۰ میلی ‌گرم تا ۲.۸ گرم روغن پامچال شب در دوزهای تقسیم ‌شده را توصیه می کند، اما پیشنهاد می‌ شود قبل از مصرف مکمل‌ ها ابتدا با دکتر خود مشورت نمایید.

    همینطور بخوانید: مناسبترین راه های معالجه آرتریت
    1. قادراست به کم شدن نشانه ها آشفتگی بیش فعالی کم توجهی (ADHD) یاری کند

    آشفتگی بیش فعالی کم‌ توجهی، که به ADHD نیز مشهور است، وضعیتی است که می‌ تواند هم بچه ها و هم بزرگسالان را تحت ‌اثر قرار دهد و می ‌تواند نشانه های نظیر بی توجهی، بیش ‌فعالی، و نوسانات روحی را به دنبال داشته باشد.

    یک مطالعه خارج از سوئد، بر معالجه موضوعات با آشفتگی بیش ‌فعالی کم‌ توجهی (ADHD)با مصرف مکمل امگا ۳ و امگا ۶ را تحقیق کرد. این مطالعه شامل مجموعا شش ماه آزمایش با ۷۵ بچه و نوجوان بوده‌ است.

    در حالی که بیشتریت آن‌ ها به معالجه امگا ۳ و امگا ۶ جواب ندادند، یک گروه از ۲۶ درصد با بیش از ۲۵ درصد کم شدن نشانه ها آشفتگی بیش ‌فعالی  کم ‌توجهی بازتاب نشان دادند. پس از شش ماه، ۴۷ درصد خوب شدن در نشانه ها را نشان دادند.

    1. فشار خون را کم شدن می دهد

    فشار خون بالا یک وضعیت جدی است که قادراست نیروی خون را در مقابل دیواره های شریانی زیاد شدن دهد، فشار اضافی بر روی ماهیچه قلب وارد کند و در طول وقت آن را تضعیف می کند.

    مطالعات نشان می دهد که GLA به تنهایی یا همراه با روغن ماهی امگا ۳ امکان پذیر است به کم شدن نشانه ها فشار خون بالا یاری کند. در حقیقت، یک مطالعه بر روی آقایان با فشار خون بالا نشان داد که گرفتن روغن انگور سیاه، که گونهی روغن شامل مقادیر بیشتر GLA است، می ‌تواند به طور قابل ‌توجهی فشار خون انقباضی را کم شدن دهد.

    1. ریسک مریضی قلبی را کم شدن می دهد

    ساوقت های بهداشتی نظیر انجمن قلب آمریکا اکثر پیشنهاد می کنند که روغن های گیاهی شامل چربی های اشباع نشده نظیر اسید لینولئیک را جانشین چربی های اشباع شده نمایید تا ریسک مریضی های قلبی عروقی کم شدن یابد.

    البته، به دلیل داشته باشید که وقتیکه نوبت به روغن های گیاهی می رسد، بعضی از انتخاب ‌ها مناسبتر از دیگران هستند، چرا که خیلیی از آن‌ها اکثر خیلی تصفیه‌ شده و از محصولات اصلاح‌ شده ژنتیکی مشتق می ‌شوند، که بایست از آن‌ها پرهیز شود.

    با این حال، اسید لینولئیک می ‌تواند از منابع دیگری نیز نظیر آجیل و دانه به دست آید. گردو به طور ویژه، یک منشا عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که در محدوده ۱۱ گرم اسید لینولئیک و نیز میزان مناسبی از اسید چرب امگا ۳ است که می ‌تواند به حفظمناسب کردن اسیدهای چرب شما یاری کند.

    1. از تندرستی استخوان پشتیبانی می کند

    همانطور که سن ما زیادتر می شود، به تدریج بافت استخوان هایمان را در طول وقت از دست می ‌دهیم، و منجر به زیاد شدن ریسک عدم موفقیتگی استخوان می ‌شود.

    مطالعات انجام‌ شده در کالیفرنیای جنوبی و منتشر شده در مجله آمریکایی غذا بالینی نشان می ‌دهد که  اسیدهای چرب چند غیر اشباع  (PUFA)  می توانند به حفظ ساختار اسکلتی ما یاری کند، و گزارش می ‌دهد که هم آقایان و هم خانم ها در زمان گرفتن چربی‌ های امگا ۶ و امگا ۳، شاهد خوب شدن تندرستی استخوان‌ های کفل و ستون فقرات بودند.

    افزون بر این، نسبت این اسیدهای چرب الزامی نیز امکان پذیر است وارد عمل شود. پژوهشگران گزارش داده ‌اند که میل کردن یک نسبت بالاتر از اسیدهای چرب امگا ۶ نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ با کم شدن تراکم معدنی استخوان در ناحیه مفصل ران برای هر دو جنس همراه است و این نشان می‌ دهد که اعتدال در استفاده اسیدهای چرب در رژیم خوراکی نیز خیلی باارزش است.

    مواد خوراکی و مکمل های امگا ۶

    با این حال چه خوراکی هایی شامل امگا ۶ بیشتر است؟ گونه های متفاوتی از اسیدهای چرب امگا ۶ وجود دارد و زیادتر از روغن های گیاهی نظیر اسید لینولئیک به دست می آیند. اسید لینولئیک در جسم به GLA تبدیل می شود. GLA در چندین روغن گیاهی از جمله روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان و روغن دانه انگور سیاه یافت می‌ شود.

    گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، آجیل و دانه نیز منشا عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. با این حال، انتخاب مواد خوراکی ارگانیک، فرآوری نشده و غیر اصلاح ‌شده ژنتیکی برای به حدبیشتر رساندن مزایای بالقوه امگا ۶ مطلب ای حائز ارزش است.

    مکمل های امگا ۶ نیز در دسترس هستند، اما همیشه مناسبتر است که مواد غذایی مورد احتیاج جسم را از طریق منابع خوراکی گرفتن نمایید. نه تنها این اسیدهای چرب امگا ۶، به تامین چربی‌ های الزامی مورداحتیاج شما یاری می‌ کند، بلکه شامل میزان بیشتری از ویتامین‌ های باارزش، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها نیز هستند.

    در اینجا فهرستی از گونه های متفاوت اسیدهای چرب امگا ۶ که می ‌توانید آن ‌ها را به دست آورید، وجود دارد:

    • اسید لینولئیک: روغن سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ (گل خشت) ، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن پنبه دانه، روغن سبوس برنج
    • اسید آراشیدونیک: روغن بادام زمینی، گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی
    • GLA: دانه های شاهدانه، اسپیرولینا، روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان، روغن دانه ی انگور سیاه

    خوراکی های لبریز از امگا ۶:

    • گلرنگ
    • روغن هسته انگور
    • روغن آفتابگردان
    • روغن تخم خرفه
    • روغن ذرت
    • روغن گردو
    • روغن پنبه دانه
    • روغن سویا
    • روغن کنجد

    پیامد امگا ۶

    متاسفانه، رژیم خوراکی متداولی آمریکایی، عمدتا شامل اسید های چرب امگا -۶ قابل توجهی نسبت به اسیدهای چرب امگا -۳ است، به ویژه به این علت که امگا ۶ در خیلیی از خوراکی های ناسالم نظیر سس سالاد، چیپس، پیتزا، خوراکی های پاستا و گوشت فرآوری شده نظیر سوسیس قرار دارد.

    چرا وقتی که امگا ۶ به میزان بیشتر استفاده شود، زیان آور است؟ استفاده بیش از اندازه روغن های گیاهی، یا اسیدهای چرب می‌ تواند به التهاب یاری کند و ریسک مریضی‌ های جدی نظیر مریضی ‌های قلبی، سرطان، آسم، ورم مفاصل و افسردگی را زیاد شدن دهد و این یکی از علت های است که شما بایست استفاده امگا ۶ خود را در حد متوسط حفظ نمایید.

    از طرف دیگر، این اسیدهای چرب کاملا برای حفظ تندرستی کلی حیاتی هستند، درنتیجه نبایست آن ‌ها را از رژیم خوراکی خود حذف نمایید. در عوض، در استفاده خوراکی های شامل امگا ۳ و امگا ۶ در رژیم خوراکی خود تعادل را برقرار نمایید و از منابع ناسالم اسیدهای چرب امگا ۶ پیشگیری نمایید.

    گرچه متوسط رژیم خوراکی غربی شامل امگا ۶ نسبت به امگا ۳ محدوده ۱۵ به ۱ است، نسبت توصیه شده بایست برای تندرستی مطلوب نزدیک به ۲ به ۱ باشد.

    مردم با تقویت ویژه مثل اگزما، پسوریازیس، ورم مفاص و یا دیابت بایست قبل از استفاده مکمل های امگا ۶ با دکتر خود مشورت کنند.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب خصوصیات امگا 6 - مزایا و پیامد امگا6 برای بدن | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 90
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه