رژیم لاغری نوردیک چیست؟ تمام چیز در مورد رژیم دانمارکی | مجله سلامت یاثار

  • زمان درج : 6 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> درمان بیماری-->>>
  • بخش مربوطه : درمان بیماری
  • رژیم لاغری نوردیک چیست؟ تمام چیز در مورد رژیم دانمارکی | مجله سلامت یاثار
  • رژیم لاغری نوردیک چیست؟ تمام چیز در مورد رژیم دانمارکی | مجله سلامت یاثار


    جدیدترین “رژیم خوراکی” که در رسانه‌ها پدیدار شد، رژیم خوراکی شمال اروپا یا نوردیک خوانده می‌شود.

    طرفداران این رژیم خوراکی ادعا می‌کنند که شما می‌توانید تندرستی خود را با میل کردن مواد خوراکی “نوردیک” خوب شدن قسمتید.

    این خوراکی های قدیمی همواره از سوی مردم کشورهای اسکاندیناوی استفاده می‌شوند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رژیم خوراکی نوردیک قادراست سبب کم شدن وزن و خوب شدن علامت‌های تندرستی، حتی در یک مدت کوتاه گردد.

    این مدلی خوراکی، متکی بر این واقعیت است که نرخ دچار به چاقی در کشورهای اسکاندیناوی خیلی پایین‌تر از ایالات متحده است.

    رژیم خوراکی نوردیک دانمارکی

    این مقاله تمام آنچه بایست درباره‌ی رژیم خوراکی نوردیک بدانید، خلاصه‌ای از تحقیق و راهنمایی‌های متعدد، این‌که چه چیز استفاده نمایید، از چه چیز پرهیز نمایید و خاصیت ها تندرستی را توضیح می‌دهد.


    رژیم خوراکی نوردیک (دانمارکی) چیست؟

    همچنان که از نام آن نمایانست، رژیم خوراکی نوردیک یک شیوه خوراکی است که روی خوراکی های قدیمی کشورهای اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند) تمرکز دارد.

    رژیم خوراکی نوردیک در سال ۲۰۰۴ توسط گروهی از کارشناسان غذا، دانشمندان و سرآشپزها به منظور تحقیق نرخ چاقی در حالپرورش و فعالیت‌های کشاورزی ناپایدارِ کشورهای اسکاندیناوی متمرکز شده است. به‌طور متوسط در مقایسه با رژیم‌های خوراکی غرب، این رژیم شامل قند کمتر، چربی کمتر، دو برابر فیبر و دو برابر ماهی و خوراکی های دریایی می‌شود.


    خوراکی های مجاز و ممگونه در رژیم دانمارکی

    رژیم خوراکی نوردیک بر منابع خوراکی های محلی و پایدار، با تمرکز خیلی بر خوراکی های سالم، مطابق با “جریان اصلی” علم غذا سالم تاکید دارد.

    • میوه‌ها، گونه های توت‌ها، سبزیجات، حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، نان چدار، ماهی، خوراکی های دریایی، لبنیات کم چرب، سبزی، ادویه‌جات، ترشی‌جات و روغن کلزا (کانولا) را زیادتر میل کنید.
    • گوشت پرندگان، تخم مرغ‌های محلی، پنیر و ماست را در حد اعتدال میل نمایید.
    • از گوشت قرمز و چربی‌های حیوانی به ندرت استفاده نمایید.
    • از نوشابه‌های شامل شیرین کننده، قندهای افزودنی، گوشت‌های فرآوری شده، مکمل‌های خوراکی و خوراکی های تصفیه شده و فست فودها پرهیز نمایید.

    رژیم خوراکی نوردیک در واقع خیلی شبیه به رژیم خوراکی مدیترانه ای است. بزرگترین فرق این است که زیادتر بر روغن کانولا به جای روغن زیتون تاکید دارد.

    همان‌طور که خیلیی از منتقدان به‌درستی ذکر می‌کنند، خیلیی از مواد خوراکی در ”رژیم خوراکی نوردیک” در واقع هرگز به صورت هر روزه در کشورهای اسکاندیناوی استفاده نمی‌شوند و به همین علت مردم این مناطق به برای غذا سالم به این رژیم احتیاج دارند. این خوراکی ها جملهند از لبنیات کم چرب و روغن کانولا، که در زمره خوراکی های مدرن محسوب هستند.


    رژیم خوراکی نوردیک و لاغری

    مطالعات متعدد تاثیرات کم شدن وزن را در رژیم خوراکی نوردیک مورد تحقیق قرار داده‌اند. در یک مطالعه بر روی ۱۴۷ زن و مرد چاق، که از رژیم خوراکی نوردیک پیروی می‌کردند محدودها ۵ کیلو کم شدن وزن نشان داده شد، در حالی‌که کسانی که از رژیم خوراکی متداولی دانمارکی پیروی نمودند ، تنها ۱ و نیم کیلو وزن خود را از دست دادند.

    این آمار، آماری نسبتا قابل توجهی است، به ویژه با توجه به این‌که مردم به ممحدوده کردن کالری‌های استفادهی توجهی نداشتند. با این حال، با پی‌گیری این مطالعه به مدت ۱ سال، وزن شرکت کنندگان در رژیم خوراکی نوردیک زیادتر از پیش کم شد. در واقع این نتایج برای مطالعات زیاد مدت روی کم شدن وزن خیلی متداول است.

    مردم در آغاز، وزن از دست می‌دهند، اما بعد از آن به‌تدریج در طول یک دوره ۱تا ۲ ساله به وزن قبلی باز می‌گردند. مطالعه دیگری تاثیر کم شدن وزن در رژیم خوراکی نوردیک را تایید می‌کند، در این مطالعه ۶ هفته‌ای، گروه رژیم خوراکی نوردیک۴٪ از وزن جسم را، به طور قابل توجهی زیادتر از کسانی که به دنبال یک رژیم خوراکی معیار بودند، از دست دادند.


    خاصیت ها رژیم خوراکی نوردیک (دانمارکی)

    استفاده خوراکی های سالم باارزش‌تر از کم شدن وزن است. این رژیم هم‌چنین قادراست به پیشرفت‌های قابل توجهی در تندرستی سیستم متابولیک و کم شدن ریسک گونه های مریضی‌های مزمن منجر شود.

    مطالعات متعدد تاثیرات رژیم نوردیک را بر گونه های شاخص‌های تندرستی تحقیق نموده‌اند.

    1. فشار خون

    در یک مطالعه ۶ ماهه بر روی مردم چاق، با رژیم خوراکی نوردیک در مقایسه با یک رژیم خوراکی کنترل شده، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک گروه اول به ترتیب ۱/۵ و ۲/۳ میلی‌متر کم شدن یافت. یک مطالعه دیگر که ۱۲ هفته‌ به طول انجدلگرمی، کم شدن قابل توجه فشار خون دیاستولیک در شرکت کنندگان با سندرم متابولیک را نشان داد.

    1. کلسترول و تری گلیسیرید

    حتی اگر در رژیم خوراکی نوردیک خیلیی از خوراکی های سودمند برای قلب وجود داشته باشد، تاثیرات آن بر کلسترول و تری گلیسیرید نامتناقض است. بعضی مطالعات، اما نه تمام، تاثیراتی از کم شدن تری گلیسرید نمایان کرده‌اند، اما تاثیرات آن بر LDL وHDL کلسترول آن‌قدر ناچیز به‌دید می‌رسد که از دید آماری چندان معنی‌دار نیستند.

    با این حال، یک مطالعه حاکی از کم شدن خفیف در مقدار LDL و HDL و نسبت Apo B/Apo A1 و هم‌چنین فقدان HDL کلسترول است، که تمام آن‌ها از فاکتور های ریسکزا برای مریضی‌های قلبی می‌باشند.

    1. کنترل قند خون

    رژیم خوراکی نوردیک به‌دید نمی‌رسد در کم شدن میزان قند خون خیلی اثربخش باشد، اما یک از مطالعات، کم شدن اندک در قند خون ناشتا را نشان می‌دهد.

    1. التهاب

    التهاب مزمن فاکتور اصلی خیلیی از مریضی‌های جدی است. مطالعات انجام شده در زمینه‌ی رژیم خوراکی نوردیک و رابطه آن با کم شدن التهاب به نتایج متفاوتی را دست یافته است. یک تحقیق دال بر کم شدن شاخص التهابی CRP است،

    در حالی‌که مطالعات دیگر، اثر معنی‌داری را گزارش نکرده‌اند. مطالعه‌ایی دیگر نشان داد که این رژیم خوراکی ژن‌های وابسته با التهاب در بافت چربی جسم را کم شدن می‌دهد.


    جنبه‌های زیست محیطی رژیم خوراکی نوردیک

    رژیم خوراکی نوردیک امکان پذیر است از دیدگاه زیست محیطی یک انتخاب مناسب باشد. این رژیم بر خوراکی هایی که به صورت محلیپرورش و رشد می‌یابند، تاکید دارد. بعضی از طرفداران این رژیم خوراکی نیز استفاده خوراکی های ارگانیک را پیشنهاد می‌کنند.

    شواهد، درباره رژیم خوراکی نوردیک آن‌چنان قابل توجه نیست.

    این رژیم سبب از دست دادن وزن در کوتاه مدت و اندکی کم شدن در فشار خون و شاخص‌های التهابی می‌شود، اما نتایج ضعیف و متناقض به دید می‌رسند.

    در پایان، هر رژیم خوراکی که بر مواد خوراکی واقعی به جای مواد خوراکی معیار به درد نخورغربی تاکید دارد، به احتمال بیشتر منجر به از دست دادن وزن و خوب شدن تندرستی می‌شود.

    این نشان می‌دهد که نتایج، درصدها، مطالعات انجام شده بر رژیم‌های خوراکی متفاوت، مختلف است.

    با این حال، هیچ چیز معجزه‌آسایی درباره‌ی خوراکی های “نوردیک”، و یا “خوراکی میل کردن به روش یک وایکینگ” وجود ندارد.

    این رژیم خوراکی اثربخش است، زیرا مواد خوراکی فرآوری شده با خوراکی های کامل و فراوری نشده جانشین می‌شود. مطلب‌ی درست همین است.


    نظر های خودتون را برای یاثار قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب رژیم لاغری نوردیک چیست؟ تمام چیز در مورد رژیم دانمارکی | مجله سلامت یاثار
    تعداد کل بازدید ها: 49
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه