انواع و سطوح وسواس فکری

  • زمان درج : 4 ماه قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> روانشناسی-->>>
  • بخش مربوطه : روانشناسی
  • انواع و سطوح وسواس فکری
  •    مشکل وسواس فکری یکی از اختلال هایی بوده که با افکار وسواس ،جدی و اجبار مشخص خواهد شد.این افکاری وسواسی قادر است به میزان زیادی در زندگی شما تاثیر داشته باشد ولی قادر است توسط تعدادی از ملاحظه های پزشکی به شما کمک نماید.

    اضطرای و اختلال وسواسی:
    اگر به اختلال وسواسی دچار هستید امکان دارد به اضطراب شدید هم به خاطر افکار وسواسی هم دچار شوید.خیلی از اوقات اجبار برای کم شدن اضطراب بخاطر وسواس های رفتاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت این رفتارها شامل عوامل زیر هستند:
    -همیشه چک می کنید که درها قفل هستند
    -شمردن حروف ،کلمه ها و اشیا
    -سامان دادن به اشیا برای مطمئن شدن از یک نظم خاصی
    -خاموش و روشن کردن مثلا چند بار چراغ ها برای اینکه این تعداد بهتر است
    این اختلال به وسیله وسواس های فرد مشخص شده ولی علامت های آن از یک فرد به فردی دیگر فرق می کند اگر شما به اختلال وسواسی دچار هستید امکان دارد حرکات و تیک های تکراری مثل تیک صورت و پلک زدن را داشته باشید.اختلال های وسواسی مثل وسواس به تمیز بودن،تقارن،نظم ممکن است وجود داشته باشد.
    -OCD تقریبا 2.5 درصد از عمر آن ها را تاثیر می گذارد
    هیچ فرقی بین اختلال وسواس بین زن و مرد وجود نداشته و مردم در همه فرهنگ ها و اقوام ممکن است به آن دچار شوند ولی چند عامل وجود داشته که ممکن است ریسک این اختلال را افزایش دهد مثل:
    سن:شما ممکن است در زمان نوجوانی اختلال وسواسی داشته باشید و زمانی که بزرگ شدید خطر گسترش آن افزایش یابد.
    جنسیت:
    خانم ها و آفایان به همان میزان به صورت مساوی به اختلال وسواسی در زمان بلوغ دچار هستند ولی آقایان بیشتر احتمال دارد به اختلال وسواس در زمان کودکی مبتلا شوند.
    ژنتیک:اگر اعضای خانواده شما به اختلال وسواسی مبتلا بوده به میزان زیادی خطر آن را افزایش خواهد داد.هر چقدر که آن فرد به خانواده شما نزدیکرتو بوده احتمال بیشتر وجود داشته مخصوصا اگر این مشکل آن ها در زمان نوجوانی و یا کودکی باشد.
    اتفاق هایی که به زندگی مربوط بوده مثل سو استفاده جنسی،یا مرگ یک فرد خطر این بیماری را افزایش خواهد داد.
    اختلال در وسواس عموما در زمان نوجوانی و در اوایل بزرگسالی آغاز شده و با این وجود بچه هایی که از 4 سال کمتر بوده ولی خیلی نادر است ممکن است در آخر بزرگسالی آغاز گردد به صورت معمول خیلی از مردم در سن 19 سالگی تشخیص داده خواهند شد.

    انواع و سطوح وسواس فکری

    روش های مقابله با اختلاس وسواس:
    -OCD خیلی مزمن
    این یعنی به آسم یا دیابت مبتلا هستید و می توانید آن را کنترل کرده و بهبودی حاصل شود ولی الان هیچ درمانی برای آن در طب جدید وجود نداشته و این یک پتانسیلی بوده که همواره در پس زمینه وجود داشته حتی اگر در زندگی تاثیر نداشته باشد.
    طب جدید معتقد است که احتمال این بیماری ژنتیکی بوده و درمانی وجود ندارد تا بتوان آن را درمان نمود.کارهایی که باید انجام داده تا آن را کنترل نمایید و اگر دوست ندارید که به صورت موثری ار آن ها در طول زندگی استفاده نمایید امکان بازگشت آن ها وجود خواهد شد شما حتما باید از ابزارهای درمان استفاده کرده تا بتوانید علایم این بیماری را کاهش دهید.در طب سنتی و اسلامی درمان های خوبی وجود داشته توصیه ما این است که از آن ها استفاده نمایید.
    -شما می توانید در مثابل یک وسواس مقاومت کرده ولی قادر نیستید که از فکر کردن به آن خودداری نمایید:
    وسواس ها رویدادهای ذهنی تولید شده را ایجاد کرده که ممکن است مثل افکار واقعی یک فردی باشند ولی اینطور نیست.به عنوان عوامل بیو شیمیایی آن ها قادر نیستند به آسانی آن را قطع نمایند.پژوهش ها در مورد سرکوب فکر نشان داده که هر چقدر بیشتر تلاش کرده به چیزی فکر نکرده بیشتر به ذهن شما خواهد آمد.
    راه خوب برای مثابله کردن با وسواس این است که اگر دوست دارید به آن ها کمتر فکر کنید بیشتر به آن فکر کنید.ترس هم بیشتر از ذهن سرچشمه گرفته و برای بازیابی بهتر است که بپذیریم که راه فراری وجود نداشته و باید با آن مواجه شوید.
    نکته هایی برای درمان اختلال وسواس:
    -همواره غیرمنتظره ترین چیزها را انتظار داشته باشید:
    ممکن است در هر مکان و زمانی فکر وسواسی برای شما رخ دهد تعجب نکنید که جدید یا قدیم اتفاق افتاده است نگذاریدکه شما را متحیر نماید.آماده باشید که از ابزارهای درمانی استفاده کرده علاوه بر این اگر افکار جدیدی مشاهده کردید اطمینان پیدا کنید و به درمانگر خود صحبت کنید.
    -موافق بودن با افکار وسواسی:
    هیچ وقت این افکار را تجزیه و تحلیل نکرده و در مورد آن ها بحث یا سوال نکنید سوال هایی که طرح شده واقعی نبود و جوابی هم برای آن ها وجود ندارد تلاش کنید در زمان موافق بودن با جزئیات دقیق نباشد.
    -مسئولیت خود برای مقابله با علایم:
    دیگران را در انجام دادن درمان ها درنظر نگرفته و یا این انتظار را نداشته که به شما انگیزه بدهند.آن ها همواره زمانی به آن ها نیاز دارید که آن ها نیستند ولی خودتان همواره می توانید خود را درمان کنید.
    بی حوصله نبودن:
    خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید هر فردی با سرعت خودش پیش رفته و در عوض تلاش کنید به آسانی در انجام تکالیف روزانه تمرکز داشته باشید.
    کم کردن مصرف کافئین:
    خیلی از عواملی که به استرس مربوط بوده که ممکن است این اختلال را بیشتر کرده پس کم کردن مواد شیمیایی به خاطر استرس یک روش خیلی عای است زمانی که افزایش مصنوعی کافئین از بین رفته با کمبود انرژی باقی خواهید ماند.
    غذا خوردن منظم:
    بدن شما زمانی که تنش را تجربه کرده عکس العمل منفی را نشان داده و وقتی که شما گرسنه یا کمبود مواد مغذی داشتید می تواند منجر به یک افکار غم انگیز یا خطرناک شود کم شدن قند خون سبب ایجاد شدن استرس در بدن شما شده و ممکن است روند و علایمی را ایجاد نماید.
    عجله کردن در زمان خوردن غذا هم مضر بوده پس مطمئن شوید که 3 وعده منظم غذا در روز مصرف می کنید مرتب غذا خورده چون این کار ممکن است اختلاس وسواس را برای شما ایجاد نماید.




    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب انواع و سطوح وسواس فکری
    تعداد کل بازدید ها: 123
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه