دانستنی هایی درباره حس چشایی

  • زمان درج : 4 هفته قبل
  • مسیر فعلی شما در سایت مجله سلامت یاثار : مجله سرگرمی یاثار-->>> ورزش و سلامت-->>>
  • بخش مربوطه : ورزش و سلامت
  • دانستنی هایی درباره حس چشایی
  • آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که چرا غذایی که به آن علاقه دارید چرا خوب است خوب باید از حس چشایی خودتان قدردانی نمایید چون به شما این اجازه را داده که به تشخیص مزه غذاها بپردازید پرز چشایی اندام حسی بدن بوده که در روی زبان مشاهده می شوند و این امکان را فراهم کرده که مزه شیرینی،ترش،تلخ و شوری را تجربه نمایید.


    به صورت متوسط در هر فرد ده هزار پرز چشایی داشته و در دو هفته یک مرتبه جایگزین خواهند شد ولی با زیاد شدن سن بعضی از آن سلول های چشایی جایگزین نخواهند شد فردی که مسن بوده امکان دارد فقط پنج هزار پرزچشایی داشته به همین خاطر است که غذای بزرگتر ها معمولا قوی تر می باشد کشیدن سیگار سبب می شود که میزان پرزهای چشایی کاهش یابد.


    ولی پیش از اینکه با حس چشایی خود غذایی که به آن علاقه دارید را حس نمایید اهمیت دارد که از بینی خودتان قدردانی نمایید در بخش بالای بینی شما یک سلول های مخصوصی وجود داشته که به شما کمک کرده تا بتوانید بو بکشید آن ها باعث ارسال پیام به مغز شما خواهند شد.


    در زمانی که شما در حال جویدن غذا هستید غذا مواد شیمیایی را منتشر نموده که با سرعت بالایی به طرف بینی حرکت خواهند کرد این ماده های شیمیایی گیرنده های بویایی را داخل بینی تحریک کرده آن ها با حس چشایی کار کرده تا بتوانند طعم واقعی غذا را به مغز شما بدهند.در زمانی که شما آلرژی یا سرماخورده هستید امکان دارد احساس کنید که غذاها طعم و مزه خوبی ندارند این به این خاطر است که بخش بالای بینی برای دریافت کردن ماده های شیمیایی که گیرنده های بویایی را تحریک کرده مشخص نیستند.


    تلاش کنید در دفعه های بعدی که چیزی مصرف می کنید بینی را گرفته متوجه می شوید که پرزهای چشایی می توانند چیزهایی در مورد چیزی که مصرف می کنید به مغز شما بدهند برای مثال شیرین است ولی نمی توانید طعم دقیق آن را تا وقتی که بینی خود را گرفته اید تشخیص بدهید.

    دانستنی هایی درباره حس چشایی

    کار کردن حس چشایی:
    همانگونه که مطلع هستید یک واکنش شیمیایی دو فازی بوده که گلو،بینی و دهان را شامل خواهد شد هر پرز چشایی تقریبا ده تا پنجاه سلول برای مسئول چشیدن داشته و همانگونه که ذکر شد در هر دو هفته دوباره جایگزین خواهند شد به صورت طبیعی ما این پرزها را در 60 سالگی از دست خواهیم داد.حس چشایی شما با بو یا رایحه ها در اطراف شما شروع شده که اعصاب را در ناحیه کوچکی که در بینی قرار داشته تحریک می نماید.با این وجود عموم باور داشته مزه ترکیبی از مزه، بو می باشد حس کلی طعم به خاطر ترکیب شدن حس چشایی و بویایی و همچنین واکنش دیگری به معنی ماده شیمیایی معمولی می باشد.

    روش های مراقبت از حس چشایی:
    غذا و نوشیدنی های داغ مصرف نکرده چون سبب صدمه به جوانه های چشایی در روی زبان شده و در درک غذاها دچار مشکل خواهید شد پس از انجام دادن تمرین های ورزشی غذا مصرف کرده چون پس از ورزش کردن حس بویایی زیاد شده و حس چشایی شما هم زیاد خواهد شد
    از مصرف کردن مواد مخدر دوری کرده چون مصرف آن ها سبب می شود حس چشایی شما در مقایسه با بقیه افراد کمتر شود.


    مواد غذایی برای تقویت حس چشایی:
    مصرف آش های ساده و شورباهایی که از گوشت تهیه شده است،دمنوش بادرنجبویه ،گل گاوزبان،استعمال کردن عطر گل محمدی و مشک،مصرف خوراکی هایی که دارای زعفران ،خردل ،استفاده کردن از مغزهای آجیلی مثل پسته و گردو مفید هستند.


    استفاده کردن از اقلام غذایی با مزاج گرم و استفاده از روغن هایی که طبع آن ها گرم می باشد مثل سیاهدانه در بینی سبب تقویت گیرنده های حسی خواهد شد.برای کم شدن غلظت و سرد شدن انواع گوشت می توانید آن را با آب نارنج و سماق مصرف کنید.استفاده کردن از مایعات و غذاهای گرم در وقتی که مبتلا به سرماخوردگی شدید برای برگشتن حس بویایی و چشایی شما نیاز است و سبب کاهش رطوبت و مواد لزج خواهد شد.


    عادت ها و مسائل زیادی امکان دارد وجود داشته که سبب می شوند در روی حس چشایی شما تاثیر داشته باشند بعضی از شما ممکن است از بدو تولد آن ها را مشاهده کرده باشید و در برابر دود سیگار قرار داشته اید یا به خاطر بیماری باعث از دست رفتن حس چشایی شما شود.


    برچسب ها :

    آمار باز دید این مطلب دانستنی هایی درباره حس چشایی
    تعداد کل بازدید ها: 33
    تعداد بازدید های ماه جاری: 0 نظرات و پیشنهادات

    مطالب مشابه